Autoverzekeringen maken het lastig voor ouderen en jongeren

Utrecht, 20170918 -- In verschillende landen moeten ouderen en jongeren fiks meer betalen voor hun autoverzekering. Enkele verzekeringsmaatschappijen sluiten deze groepen zelfs volledig uit, zo concludeert Goedkoopsteautoverzekering.net.

Het zijn risicogroepen: ouderen en jongeren. Bestuurders op leeftijd hebben meer kans op een ongeluk door hun fysieke kwetsbaarheid en jongeren rijden soms roekeloos omdat ze weinig ervaring hebben in het verkeer. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

Daarom weigeren sommige verzekeringsmaatschappijen ouderen vanaf een bepaalde leeftijd als klant. Bekend is dat onder meer de verzekeraars Route Mobiel en Klaverblad een maximale leeftijd hanteren.

Dit is niet alleen het geval in Nederland: dezelfde tendens is bijvoorbeeld zichtbaar in Groot-Brittannië. Daar begint de premie vaak al op te lopen vanaf de zestigste verjaardag. Klanten vanaf 70 jaar worden veelal geweigerd.

Hogere premie

Als jongeren en ouderen wel worden geaccepteerd als klant, ligt de premie vaak veel hoger dan gemiddeld. In Groot-Brittannië betalen jongeren zelfs vaak tweeëneenhalf keer zoveel premie, dat meldt The Guardian.

Ook in Amerika is deze groep de dupe. Het bedrag dat jongeren betalen verschilt per staat, maar vaak gaat het om meer geld dan bijvoorbeeld hun ouders moeten afstaan. In Arkansas betalen jongeren gemiddeld maar liefst 116 procent meer, waar dit in Hawaï om 18 procent gaat, zo beweert nieuwswebsite CNBC.

Toch is het ook mogelijk om de hogere kosten enigszins te drukken. Opties om minder te betalen zijn onder meer het volgen van een slipcursus (wat in Amerika vaak wordt gedaan), een verzekeringspakket met de familie afsluiten om korting te krijgen en het vrijwillig verhogen van het eigen risico.

Deel: ' Autoverzekeringen maken het lastig voor ouderen en jongeren '