Silent Brick – een nieuwe generatie high-volume storage

Speciaal voor COLD (Cost Optimized Linear Disc) Storage ontwikkelt FAST LTA de Silent Brick Storage Library

VAALS/MÜNCHEN, 20140415 -- Met de Silent Brick Library herdefinieert FAST LTA het begrip van high-volume storage libraries. Deze COLD Storage library biedt meer dan de voordelen van tape libraries (grote transportabele datadragers, energiezuinigheid, ...) zonder de nadelen van de bandjes (kwetsbaarheid van het medium, langzame random access, ...). Overal waar grotere hoeveelheden gegevens bijv. voor sporadische benadering of als back-up opgeslagen moeten worden - tot nu toe hét domein bij uitstek van tape libraries - is de Silent Brick library het optimale next generation opslag systeem: Energiezuinig. Snel. Veilig.

De Silent Brick Library is speciaal ontworpen als vervanger en opvolger van tape libraries. Hierbij is ernaar gekeken wat de specifieke voordelen van een tape library zijn en waar de nadelen van deze inmiddels zeer oude technologie liggen. Vervolgens zijn de Silent Bricks ontwikkeld met het doel minimaal de voordelen van de tape libraries te bieden zonder de nadelen te behouden, zodat voor al diegene die nu nog op tape technologie aangewezen zijn of die een kostengunstige lineaire opslag technologie nodig hebben met de Silent Brick Library een moderne opvolger van bandloopwerken ter beschikking staat.

Silent Brick Libraries bieden revisie-zekere, viervoudig redundante, energiezuinige opslag op cartridge basis voor grote hoeveelheden gegevens. De systemen worden via Ethernet of FibreChannel als Virtual Tape Library met LTFS support aan de infrastructuur aangebonden en kunnen door de modulaire opbouw flexibel tot in het Petabyte bereik uitgebreid worden.

Modulair en flexibel uit te breiden

Een Silent Brick library bestaat in wezen uit een Library Controller en een (groot) aantal Silent Brick cartridges die als storage container fungeren. De Library Controller zelf kan vijf Silent Bricks opnemen, aanvullende Silent Bricks worden via Storage Shelfs aangesloten waarbij elk Storage Shelf plaats voor 15 Silent Bricks biedt. De Storage Shelfs gebruiken net zoals de Library Controller 3 hoogte-eenheden in een 19” rack en worden via snelle SAS-aansluitingen met de Library Controller verbonden.

De Silent Brick Library Controller verzorgt de connectie met het netwerk, de emulatie van een groot aantal gebruikelijke tape libraries, de aansturing van de Silent Bricks en het beheer van de slots in de library. Net zoals bij een tape library kan hierbij elke Silent Brick afzonderlijk of in een verband aangestuurd worden zodat altijd precies bekend is welke gegevens op welke Silent Bricks opgeslagen zijn. Voor elke Silent Brick kan afzonderlijk een redundantie level tussen 0 (geen redundantie) en 4 ingesteld worden, de processor voor de redundantieberekeningen is hierbij onderdeel van de Library Controller en niet, zoals bij de bekende Silent Cubes, onderdeel van de storage containers.

Veilig en removable

Het bijzondere highlight van de Silent Brick Library zijn de storage containers – de Silent Bricks. Elk Silent Brick cartridge heeft een ongecomprimeerde capaciteit van 8 tot 12 Terabyte, is removable en net zoals een tape cartridge een afgesloten opslag eenheid. Anders dan een bandje is echter elke Silent Brick intern tot viervoudig redundant en biedt de in duizenden Silent Cube installaties bewezen FAST LTA Erasure Resilient Coding technologie voor hoogste dataveiligheid. Door het gebruik van snelle opslag technologie (hardisks, SSDs) die directe toegang tot de gegevens biedt zijn willekeurige bestanden in de Silent Bricks veel sneller benaderbaar dan dit met de sequentiële toegang van tape cartridges zou kunnen. Hierdoor is zelfs non-lineair video-editing direct op de Silent Brick cartidges mogelijk.

Elke Silent Brick heeft 12 eenvoudig te vervangen harde schijven van drie verschillende fabrikanten zodat bij viervoudige redundantie ook dataverlies door hardware seriefouten uitgesloten is. Aanvullend voert elke Silent Brick automatisch en zelfstandig een controle van de opgeslagen gegevens door (digital audit) zodra de cartridge zich in een library bevindt. De redundantie op cartridge niveau is uniek en stelt in combinatie met de automatische controle zeker dat nooit ook maar één bit verloren gaat. Geen ander removable opslagmedium biedt een vergelijkbare bescherming tegen dataverlies.

Energieefficiënt

Ter identificatie zijn de Silent Bricks voorzien van een elektronisch label op e-paper basis dat de geprogrammeerde gegevens ook zonder stroomvoorziening weergeeft. De statusmeldingen, barcodes, afbeeldingen en teksten kunnen zo eenvoudig en snel gelezen worden, ook als de Silent Bricks offline buiten de library bewaard worden. Het aanbrengen van barcode-stikkers of label etiketten behoort hiermee tot het verleden.

Samen met het bijzonder lage energieverbruik van minder dan 2.5 kW per duizend (1000!) Terabyte vormt deze combinatie van redundante removable cartridges met een intelligente Library Controller een optimaal COLD opslag systeem voor grote datahoeveelheden die veilig bewaard of getransporteerd moeten worden.

Aanvullende informatie

Voor meer informatie over de Silent Brick Library of een proefplaatsing van het systeem kunt u contact opnemen met COMEX BV, Kerkstraat 28, 6291 AC Vaals, tel.: (+31) 043-3088400, info@comex.eu, http://www.comex.eu/.

Over Comex B.V.

Comex B.V. is als partner van de Europese Incom groep de onafhankelijke distributeur voor producten en oplossingen op het gebied van opslag- en duplicatiesystemen. Sinds 1986 op de markt is de groep een betrouwbare partner voor systeemhuizen en integrators in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal en de Benelux.

Comex B.V.
Kerkstraat 28