Amerikaans Patent voor ZyLAB's Exact and Near deduplicatie technologie

ZyLAB heeft Amerikaans patent verkregen voor haar technologie voor het opsporen en verwijderen van identieke en bijna-identieke documenten

AMSTERDAM, 20130912 -- ZyLAB, toonaangevend leverancier van eDiscovery en information risk management oplossingen, maakt vandaag bekend dat het US Patent and Trademark Office (USPTO) het bedrijf patent heeft verleend voor de ‘near and exact de- duplication’ technologie in haar eDiscovery oplossingen en information risk management platform.

Het opsporen en verwijderen van exacte - en bijna exacte duplicaten vermindert het aantal digitale documenten dat handmatig moet worden doorzocht en beoordeeld in geval van een gerechtelijk onderzoek of grootschalig elektronische gegevensonderzoek (eDiscovery). Het traceren en verwijderen van identieke en bijna-identieke documenten verkleint daarnaast het risico dat een oudere versie van een document wordt gevonden en gebruikt.

De gepatenteerde ‘near and exact de-duplication’ technologie omvat het proces van detectie van identieke en bijna-identieke e-mails en elektronische documenten in allerlei vormen, het labellen van deze potentiële duplicaten en de visualisatie van de gevonden objecten voor de eindgebruiker.

"Het opsporen van exacte duplicaten kan worden uitgevoerd met behulp van zogenaamde ‘hashingtechnieken’ die het mogelijk maken om documenten, die exact hetzelfde zijn of precies dezelfde eigenschappen bezitten, te detecteren. Deze techniek is echter ongeschikt voor de identificatie van bijna duplicaten omdat zelfs het kleinste verschil in een document een andere hash-code oplevert. Omgekeerd garandeert een bijna gelijke hash-code niet dat de betreffende documenten gelijk zijn.", aldus professor Jan Scholtes, Chief Strategy Officer van ZyLAB.

De gebruikelijke algoritmen en methoden die worden ingezet voor het opsporen van bijna duplicaten vereisen een enorme computercapaciteit omdat het benodigde geheugen en het aantal berekeningen kwadratisch toeneemt met het aantal documenten dat in het proces wordt betrokken. Omdat email collecties en harde schijven tegenwoordig miljoenen documenten kunnen bevatten, is deze methode praktisch bijna onuitvoerbaar.

Johannes Scholtes: "Onder het nieuwe octrooi heeft het R&D team van ZyLAB een nieuwe ‘near de-duplication’ methode ontworpen, die is gebaseerd 'computational linear behavior’, waardoor de noodzaak om ieder document afzonderlijk te vergelijken, wordt omzeild en dus vele malen sneller is."

Bijkomend voordeel van de nieuwe methode is dat exacte en bijna duplicaten worden herkend op basis van de volledige tekst en de graadmeter voor herkenning dus eenvoudig te begrijpen is. De methodiek is onafhankelijk van taal en werkt zelfs met tekst die taalkundig niet perfect is of fouten bevat.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Simone le Feber, ZyLAB Marketing via Simone.lefeber@zylab.com of +31 (0)20 7176504 (kantoor) of een bezoek brengen aan www.zylab.nl

Over ZyLAB

ZyLAB is toonaangevend leverancier van modulaire eDiscovery en enterprise information risk management oplossingen. Met de oplossingen van ZyLAB zijn organisaties in staat ongekende hoeveelheden informatie in ieder formaat, op bijna iedere locatie en in meer dan 400 talen, te analyseren, organiseren, delen en beheren. Hierdoor kunnen bedrijven zich effectief verdedigen in geval van een juridisch geschil of eDiscovery, maar ook proactief juridische risico’s minimaliseren, kosten besparen en de business productiviteit aanzienlijk verhogen.

Het eDiscovery Systeem van ZyLAB is direct gelieerd aan het Electronic Discovery Reference Model (EDRM). De producten en diensten van ZyLAB worden op enterprise niveau gebruikt door zowel multinationals, overheidsinstanties, opsporingsdiensten, rechtbanken en advocatenkantoren, als ook ingezet bij specifieke projecten voor juridische diensten, auditing- en accounting leveranciers. De systemen van ZyLAB zijn tevens beschikbaar in een Software-as-a-Services (SaaS) model.

ZyLAB is door Gartner, Inc. in diens 'Magic Quadrant for eDiscovery Software 2013' gepositioneerd als een van de meest “visionaire bedrijven” en heeft in de afgelopen drie decennia vele andere onderscheidingen vanuit de sector ontvangen.

ZyLAB heeft hoofdkantoren in Amsterdam en McLean, Virginia (USA). De lokale markten worden bediend vanuit regionale kantoren in New York, Barcelona, Frankfurt, Londen, Parijs en Singapore. Voor meer informatie over ZyLAB kunt u terecht op www.zylab.nl

Deel: ' Amerikaans Patent voor ZyLAB's Exact and Near deduplicatie technologie '