Vier manieren waarop Near Field Communication mobiel gebruik verandert

AMSTERDAM, 20140826 -- Als we de geruchten mogen geloven komt Apple volgende maand met de iPhone 6 (link: https://au.ibtimes.com/articles/563520/20140822/apple-iphone-6-release-date-6c-new.htm#.U_dFO_l5P-A) . Eén van de features die deze telefoon met zich mee brengt is zeer waarschijnlijk NFC. Oftewel: Near Field Communication. Al geruime tijd wordt gesproken dat NFC dé nieuwe technologie is. Met de lancering van de iPhone 6 kan NFC weleens het beslissende duwtje in de rug worden gegeven.

Simpel gezegd is Near Field Communication een manier om draadloos informatie uit te wisselen binnen een straal van ongeveer 10 centimeter. Via deze technologie is het mogelijk om bijvoorbeeld te betalen zonder je pincode in te voeren. In dit artikel legt www.appyourservice.nl uit welke impact dit heeft op mobiel gebruik.

1. Nieuwe manier van betalen
Uit recent onderzoek van De Nederlandse Bank blijkt dat een op de vier consumenten gebruik maakt van mobiel bankieren. Van de ondervraagden gaf ruim 60 procent aan mobiel bankieren veilig tot zeer veilig te vinden. Met NFC lijkt er echter een nieuwe manier van betalen te ontstaan. In september 2013 werd al een succesvolle proef gedaan in Leiden. Hierbij kunnen consumenten bedragen onder de 25 euro direct betalen, zonder hun pincode in te voeren. Hetzelfde concept als bij de OV chipkaart, waar men alleen een pasje langs de OV-chipkaartpaal hoeft te halen. De grootste uitdaging is om consumenten ervan te overtuigen dat dit een veilige manier is. Tot nu toe staan consumenten er vaak sceptisch tegenover, maar zijn zij ook vaak onwetend over de technologie.

2. Vervanging van de QR code
Hoewel de QR-code veel mogelijkheden biedt is deze technologie nooit echt doorgebroken. Smartphonebezitters moeten alsnog eerst een app opstarten om vervolgens de code te scannen. Bovendien wordt de QR-code vaak als lelijk gezien en is daardoor weinig populair om in te zetten. NFC biedt dezelfde technologie, maar dan onzichtbaar. Musea bijvoorbeeld kunnen dit uitstekend inzetten door naast een schilderij een NFC chip te plaatsen. Bezoekers hoeven daardoor alleen maar hun telefoon bij het schilderij te houden waardoor zij achtergrondinformatie kunnen krijgen bij het schilderij. Deze mogelijkheid kan natuurlijk ook toegepast worden in supermarkten, stations en andere openbare gelegenheden.

3. Visitekaartjes verdwijnen
Hoewel er al steeds meer apps verschijnen die het gebruik van visitekaartjes vervangen, is het met Near Field Communication nog eenvoudiger. Door slechts de smartphones van beide personen naast elkaar te leggen worden de contactgegevens automatisch uitgewisseld. Nog makkelijker is het als de chip wordt uitgerust met een toepassing waardoor de gegevens automatisch worden geplaatst in de contactenlijst. De stapel visitekaartjes op je bureau kan weggegooid worden.

4. Aanvulling voor het onderwijs
Mobiele applicaties worden al steeds vaker ingezet binnen het onderwijs. Dat NFC een toevoeging kan zijn op het onderwijs bevestigt Mark Timmermans. Hij bedacht de toepassing, waarbij hij NFC-tags aangebracht heeft op diverse organen van een menselijke torso die vaak wordt gebruikt bij biologieles. Zodra een leerling zijn of haar smartphone bij een bepaald orgaan houdt wordt achtergrondinformatie vertoond op de telefoon. De perfectie integratie tussen online en offline gebruik.

Het is duidelijk dat deze technologie veel nieuwe toepassingen met zich mee brengt. Hoewel NFC al geruime tijd bestaat wordt het nog niet op grote schaal ingezet. Zoals vaker bij nieuwe toepassingen is er twijfel. Hoe veilig is deze technologie? Volgens Gijs Schreuders, directeur Betalen Particulieren bij ABN Amro is de methode veilig genoeg: “Deze technologie draait al volop in het buitenland. Onder meer in Engeland is het al heel groot. Daarbij hebben wij de beste securityexperts in huis die alle denkbare tests hebben uitgevoerd. Natuurlijk valt niet uit te sluiten dat er in de verre toekomst methodes worden gevonden. Maar is dat een reden om het niet te doen? Belangrijker is de functionaliteit, operabiliteit en de winkeliers die zich aansluiten. De techniek moet werken. Dan sluit ik niet uit dat er in de toekomst klanten desgewenst ook grotere bedragen op deze wijze kunnen afrekenen.”

De lancering van de iPhone 6, inclusief NFC, zou weleens de doorbraak kunnen betekenen. Bijna iedere smartphone bezitter zal dan in staat zijn om gebruik te maken van NFC. Voor ontwikkelaars, bedrijven en merken zal deze technologie steeds interessanter worden om serieus naar te kijken en in te zetten. Door consumenten te overtuigen van de veiligheid en de meerwaarde hiervan zal NFC steeds grootschaliger worden ingezet. De mogelijkheden zijn er, nu de uitvoering nog.

Deel: ' Vier manieren waarop Near Field Communication mobiel gebruik verandert '