Tien jaar geleden werd in de helft van de ruitschades besloten tot ruitreparatie. In de andere helft van de ruitschadegevallen werd gekozen voor een compleet nieuwe voorruit. Niet altijd omdat dit de enige optie was; te weinig informatie over de mogelijkheden of de aantrekkelijke prijs van een simpele after market voorruit kon genoeg zijn om te kiezen voor een compleet nieuwe autoruit. Zeker wanneer er meer schades in de voorruit zaten.
Dit beeld is veranderd. De afgelopen tien jaar zijn steeds meer autoruiten vervangen, waarbij het aantal ruitreparaties teruggedrongen is naar een percentage onder de 40%. Een opvallend nieuwsfeitje waarbij de achtergrond interessanter is dan de cijfers zelf. Waarom kiezen we steeds vaker voor de autoruit vervangen en welke rol speelt Autoglas Concurrent binnen de verschuiving van reparatie naar ruitvervanging?
Meer technologie, hogere prijzen en daarmee vaker autoruit vervangen
De autoruiten van tien tot twintig jaar geleden zijn niet of nauwelijks te vergelijken met de autoruiten die we tegenwoordig in de moderne auto’s hebben. Er wordt uiteraard nog altijd gebruik gemaakt van glas, maar de lagen glas in de voorruit zijn dunner en daarnaast zit er veel meer technologie in de voorruit verwerkt. De ADAS, oftewel rijhulpsystemen, hebben de voorruit hard nodig om optimaal te kunnen functioneren. Tegelijkertijd wordt er op dit moment al volop geëxperimenteerd met meer technologie, zoals een voorruit die zichzelf schoon en ontdooid kan houden.
Dit is geen ontwikkeling die stil is komen te staan, of een tijdelijke tussenstop is. Integendeel zelfs. Met de verplichte rijhulpsystemen in de Europese Unie die hoog op de planning staan, wordt de rol van de voorruit alleen maar groter. De camera’s en sensoren in de voorruit gaan een grote rol spelen, die alleen maar groter gaat worden naarmate er meer technologie ontwikkeld wordt.
De toekomst van de voorruit en de elektrische auto
De technologie in de voorruit en de auto zal de komende tijd alleen maar verder uitgebreid worden. De doelstelling in de Europese Unie is immers dat in 2035 alle auto’s uitsluitend elektrisch te laten rijden. Dat betekent dat de auto met verbrandingsmotor naar de sloop kan. En dat betekent op zijn beurt dat de ouderwetse, eenvoudige autoruiten geen lang leven meer beschoren zijn.
Het is daarmee zeer waarschijnlijk dat het percentage nog verder zal verschuiven in het voordeel van autoruitvervanging. Het zijn op dit moment namelijk vooral nog de ruiten van oudere auto’s die gerepareerd worden. Al is dat uiteraard lang niet het hele verhaal.
Wanneer moet een autoruit nou eigenlijk vervangen worden?
De autoruit moet lang niet altijd vervangen worden bij ruitschade. Dit geldt voor oudere en de moderne autoruiten. Bij beperkte schade is het repareren van de ruit vaak nog prima mogelijk, al gaat het hier wel om gelaagd glas. Zijn de zijruiten gemaakt van gehard glas, dan verbrijzelen zij bij ruitschade. En dan wordt reparatie wel erg lastig.
Er zijn regels opgesteld over de maximale ruitschade die aanwezig mag zijn in de voorruit. Is er sprake van een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter en zit dit in het zichtveld van de bestuurder? Dan moet de voorruit vervangen worden. Bij kleinere schade is de keuze aan de eigenaar van de auto. Er kan gekozen worden voor ruitreparatie bij kleinere sterretjes, of er kan besloten worden om gewoon door te blijven rijden. Dat is namelijk gewoon toegestaan.
Of het verstandig is, is een tweede. Bij grotere temperatuurverschillen tussen binnen en buiten (bijvoorbeeld bij het rijden met de airco aan op een warme zomerdag), kan de ruit verder scheuren. Ook is elke vorm van ruitschade in het zichtveld van de bestuurder een vorm van hinder. Het kan afleiden en het kan er ook voor zorgen dat invallend licht op onvoorspelbare wijze weerkaatst wordt, waardoor de bestuurder verblind kan worden.
Waarom ruitvervanging bij de modernere auto’s?
Een van de verklaringen die gegeven worden in dit kader, zijn de hogere kosten bij ruitreparatie bij voorruiten met meer technologie. De camera moet opnieuw gekalibreerd worden, de aanwezige functies moeten gecontroleerd worden en dit kan alleen door een vakman met de juiste apparatuur. Wordt dit niet op de juiste manier gedaan, dan werken de rijhulpsystemen niet meer optimaal, wat vervelende gevolgen kan hebben.
Een goede verklaring is dat echter niet wanneer het alternatief ruitvervanging bij de dealer is. De voorruiten met meer technologie kosten namelijk ook veel meer, waardoor het repareren van de voorruit alsnog goedkoper zou zijn. Dat is waar de prijsvechter Autoglas Concurrent in beeld komt. Deze aanbieder van after market autoruiten heeft de moderne voorruiten voor de auto’s van de toekomst namelijk al gewoon op voorraad. Omdat het hier gaat om after market ruiten zonder een merklogo, zijn de kosten voor de nieuwe voorruit veel lager.
Een ander groot voordeel is dat Autoglas Concurrent uitsluitend samenwerkt met FOCWA-gecertificeerde montagepartners. Dat betekent dat de nieuwe voorruit correct geplaatst wordt en de rijhulpsystemen direct gecontroleerd worden, inclusief kalibratie van de camera na het plaatsen van de nieuwe ruit.
Straks geen ruitreparaties meer?
Gaan we dan straks massaal de autoruit vervangen bij Autoglas Concurrent en wordt het repareren van autoruiten iets voor de geschiedenisboeken? Dat is zeer onwaarschijnlijk. Op het moment dat nagenoeg alle auto’s voorzien zijn van voorruiten met de nieuwe technologie (bijvoorbeeld in de richting van 2035 waarin alle verbrandingsmotoren verdwenen moeten zijn uit de auto’s), dan is het tijd om opnieuw de balans op te maken, maar zowel ruitvervanging als ruitreparatie zullen opties blijven bij ruitschade.