De krapte op de arbeidsmarkt duurt voor, wat iedere laag in de organisatie raakt. Niet alleen op de werkvloer zelf blijkt het nog altijd lastig te zijn om vacatures gevuld te krijgen; ook voor de managementlaag is het niet eenvoudig om de juiste leiders te vinden. Om dit wervingsproces te versnellen kiezen veel bedrijven voor externe hulp van een specialist in Executive search. De zoektocht naar leiders vergt vaak een andere aanpak, dan het werven van personeel voor de werkvloer. Een gedegen onderzoek vooraf, het toetsen van essentiële competenties bij kandidaten en de match met de cultuur van de organisatie zijn hierbij cruciaal. Een leider wordt niet voor een paar maanden aangenomen; deze moet zijn of haar werk meerdere jaren kunnen verrichten om de organisatie te helpen een volgende stap te zetten.
Op zoek naar het nieuwe toptalent voor jouw organisatie
Een voorbeeld van een organisatie die bedrijven helpt in hun zoektocht naar een nieuwe, talentvolle leider is Maes & Lunau. Deze organisatie is al lange tijd actief in zowel de non-profit als de commerciële sector. Bij het werven van de leiders van morgen is het niet alleen belangrijk de cultuur, visie en missie van een opdrachtgever in ogenschouw te nemen. Het is minstens zo belangrijk dat potentiële kandidaten zich prettig voelen bij de manier van werven. Een klik met de organisatie is essentieel, nog voordat de kandidaat bij het bedrijf geïntroduceerd is. Een inhoudelijke en zorgvuldige aanpak bij de werving van nieuw talent draagt daaraan bij.
Bij het bepalen van de geschiktheid van kandidaten spelen verschillende factoren een rol. Het gaat bijvoorbeeld om hetgeen een kandidaat de afgelopen jaren gepresteerd heeft, maar ook om diens ambitieniveau. Wat wil een kandidaat de komende tien tot twintig jaar nog meer bereiken?
Diversiteit en inclusiviteit steeds belangrijker geworden
Thema’s die tegenwoordig spelen in de maatschappij, zoals diversiteit en inclusiviteit, worden steeds belangrijker bij wervingscampagnes. Organisaties willen voorkomen dat kandidaten worden afgewezen op basis van hun achternaam, leeftijd of bijvoorbeeld geslacht. Men moet voorbij een CV of bijvoorbeeld opleiding kijken bij het werven van kandidaten; het gaat om de individuele talenten en kwaliteit van een kandidaat.
Voor organisaties is het onvoldoende om deze thema’s slechts op te nemen in de gepubliceerde vacaturetekst. Probeer te concretiseren hoe je hier als organisatie op inspeelt. Daarbij moeten deze thema’s van binnenuit gedragen worden, wil een nieuwe leider dit van buitenaf opmerken.