De autobranche heeft een roerig anderhalf jaar achter de rug. Nadat begin 2020 werd aangeraden zoveel mogelijk thuis te blijven en te werken, zakte de sector compleet in. Fabrieken moesten sluiten vanwege de coronacrisis. Het consumentenvertrouwen was fors lager. Daarbovenop moesten autoshowrooms ook nog eens hun deuren sluiten tijdens de tweede lockdown dit jaar. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de sector intussen uit het dal geklommen is. In het tweede kwartaal van 2021 werden er bijna veertig procent meer auto’s en motoren verkocht dan dezelfde periode een jaar eerder. Hoe ziet de toekomst eruit?
Uitdagingen voor de auto- en motorbranche
De sectoren veert al kwartalen op rij op. Vooral onder importeurs van nieuwe personenauto’s is de omzetgroei het grootst met ruim vijftig procent meer dan vorig jaar. De branche is echter intussen wel alweer de volgende uitdagingen tegengekomen. Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, moeten er meer voertuigen geproduceerd worden. En hoewel er zeker een deel van het werk geautomatiseerd is, komen er nog steeds mensenhanden aan te passen. Het aantal vacatures is dan ook dit jaar fors gestegen, maar het lijkt moeilijk aan goede arbeidskrachten te komen. De productie wordt daarnaast ook nog eens sterk beperkt door een tekort aan materialen en apparatuur zoals chips. In het tweede kwartaal dit jaar lag de productie daardoor bijna een kwart lager dan het gemiddelde niveau voorafgaand aan de coronacrisis.
Autorijden wordt steeds duurder
Dat de vraag naar voertuigen groeit, is op zich wel opvallend te noemen. De gemiddelde aankoopwaarde is de afgelopen tien jaar behoorlijk toegenomen. De laatste jaren vooral vanwege de hogere BPM. Daarnaast is ook de brandstof flink in prijs gestegen. De adviesprijzen van zowel benzine als diesel bereikten afgelopen maand nog een recordhoogte. Er zijn overigens gelukkig ook kosten waar je zelf wel enige invloed hebt, zoals een autoverzekering. Door de prijzen van autoverzekeringen goed te vergelijken bij de aanschaf van een voertuig kun je een hoop besparen. Het verschil voor bijvoorbeeld een all risk verzekering kan bij verschillende verzekeraars maandelijks zomaar uit een paar tientjes bestaan.
Blik op de toekomst
Hoe de autobranche zich de komende jaren zal gaan ontwikkelen, blijft nog een blik in de glazen bol. Er wordt in ieder geval groots ingezet op elektrische voertuigen. Enerzijds wordt verwacht dat voertuigen duurder worden, vanwege grote investeringen in elektrische rijden en een (nog) hogere BPM op benzine- en dieselauto’s. Na de disruptie op de markt door Tesla hebben autofabrikanten in ieder geval wel ingezien dat ze niet achter kunnen blijven. Enkele fabrikanten hebben al toegezegd binnen een paar jaar helemaal te stoppen met de productie van verbrandingsmotoren.
Of consumenten ook al helemaal klaar zijn voor de overstap is nog maar de vraag. Daarvoor zal toch echt de actieradius flink moeten toenemen, en zullen elektrische voertuigen goedkoper moeten worden. Dit zal mogelijk wel het geval zijn doordat accu op grotere schaal geproduceerd kunnen worden. Daartegenover staat echter wel ook weer de verwachting dat de elektriciteitsprijs de komende jaren zal stijgen. Het is dus nog maar de vraag of elektrisch rijden al in de nabije toekomst mogelijk is voor velen vanwege betaalbare auto’s bij de aanschaf en lagere verbruikskosten.