Daglichtrenovatie economisch sterke investering

Shedkappen met verhoogde thermische eigenschappen loont

ALPHEN AAN DEN RIJN, 20130128 -- Uit panden met een herbestemming of gerenoveerd kan veel meer economisch en milieuvriendelijk voordeel gehaald worden. ‘Pas daglichtrenovatie toe’, luidt de suggestie van directeur Peter Lindeman van Rodeca Systems.

‘Daglichtrenovatie is het nieuwe innovatieve systeem van Rodeca Systems dat we toepassen op de daken van gebouwen. Wat we nu vooral zien gebeuren is dat daken onvoldoende worden meegenomen in de plannen voor het pand, terwijl juist het dak een wereld van verschil kan maken.’

Door het nieuwe systeem verbeteren de thermische eigenschappen van de daglichtvoorzieningen enorm (U-waarde tot 0.73). Het verhoogt de warmteweerstand ten opzichte van traditionele glaskappen, waardoor zowel de stook- als de koelkosten omlaag gaan en het licht optimaal benut wordt in het gebouw.

Recyclebaar Het Rodeca systeem is gemaakt van het hoogwaardige product polycarbonaat wat zich prima leent voor recycling. Rodeca kan dan ook na afloop van de levensduur, zo’n twintig jaar, in eigen beheer de panelen terugnemen om er zogeheten ‘regeneraat’ van te produceren.

Lindeman: ‘We maken er opnieuw grondstofkorrels van die we vervolgens herbruiken voor het produceren van nieuwe panelen. De kwaliteit is hetzelfde als bij de standaardpanelen, waardoor een volledig milieuvriendelijke levenscyclus ontstaat.. Zo wordt het milieu minimaal belast, doordat we geen nieuwe grondstofkorrels hoeven te produceren.

Plaatsing Voor plaatsing hoeft de opdrachtgever enkel zijn dak beschikbaar te stellen, terwijl alle overige lopende zaken in en om het gebouw gewoon doorgang hebben. En door de keuze voor polycarbonaat is daglichtrenovatie onderhoudsarm. ‘Normaal gesproken gaat er elke twee jaar een schilder het dak op om kapotte ruiten te vervangen of te stoppen en de stijlen te schilderen. Met dit innovatieve systeem is dat niet langer en zijn de thermische eigenschappen optimaal. En dat garanderen we zeker voor tien jaar.’

‘Wie daglichtrenovatie toepast heeft zulke unieke lichtbouwelementen dat het werken in het pand in een heel ander daglicht stelt.’

Over Rodeca Systems Rodeca Systems is de verkenner van nieuwe mogelijkheden op het gebied van lichtbouwelementen. Producten die goed zijn, worden verbeterd. Doorontwikkelen is synoniem voor het bedrijf.

Begon Rodeca met de productie van lichtbouwelementen uit Hostalit, een PVC granulaat van BASF, later werd dit uitgebreid met het fabriceren van policarbonaat lichtbouwelementen dat meer bestendig is tegen hagelinslag en hogere en lagere temperaturen.

Vervolgens kwamen de coëxtrusie-technieken en de 10-jarige garantie op kleurechtheid van de zogenoemde Longlifepanelen. Inmiddels is dit al een 20-jarige garantie en worden producten van Rodeca ingezet als architectonische uiting.

Deel: ' Daglichtrenovatie economisch sterke investering '