Vandaag de dag hebben heel wat mensen een account bij tenminste één social media platform. Instagram, Facebook, TikTok, Snapchat en LinkedIn zijn de meest gebruikte platforms. Het hangt van de doelgroep af waar je hen kunt vinden. Jongeren hebben vaak een TikTok of Snapchat account. De generatie daarboven is te vinden op Instagram en de wat oudere generaties op Facebook. Mensen die alleen zakelijke contacten belangrijk vinden hebben een account op LinkedIn. Op al deze platforms kun je adverteren voor je bedrijf.
Snel je doelgroep bereiken
Voor het op een goede manier inzetten van social media is het belangrijk dat je weet wat je doelgroep is. Als je dat weet, dan kun je hen snel en gemakkelijk bereiken met gesponsorde berichten op het juiste sociale media kanaal. Zorg dat je de juiste taal spreekt. Jongeren spreek je op een andere manier aan dan senioren. Je hoeft geen straattaal te spreken of uiterst formeel te zijn. Het is op dit soort platforms niet heel gebruikelijk om mensen met u aan te spreken. Een afbeelding bij een bericht maakt de kans groter dat het wordt gelezen. Zorg voor een korte en pakkende tekst. Teksten van meer dan 2 alinea’s worden vaak minder goed gelezen.
Een goede website
Zorg ervoor dat je een goede, toegankelijke website hebt. Want daar verwijs je de gebruikers van social media immers naartoe om een bestelling te plaatsen of een offerte aan te vragen. Op je website bied je contactmogelijkheden voor mensen die vragen hebben en vertel je met wie ze te maken hebben. Contactgegevens horen dus ook op een goede bedrijfswebsite te staan. Werk je vanuit huis en wil je liever niet je privéadres op je website zetten? Regel dan een KvK adres voor je bedrijf bij een virtual office. Zo’n adres is meestal binnen 24 uur te regelen. Ontdek hoe je een virtueel adres voor je bedrijf registreert. Je mag dit adres op je website zetten als het zakelijk vestigingsadres en ook gebruiken voor je inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
Reageer op comments
Het is belangrijk om in de gaten te houden of er door gebruikers wordt gereageerd op berichten die je plaatst op sociale media. Het komt nog heel vaak voor dat iemand een vraag stelt of een opmerking maakt en daar geen reactie op krijgt. Dat schiet natuurlijk niet op. Als je een bericht plaatst is het daarom belangrijk om erop te letten of er reacties komen. Vaak gebruiken klanten die niet tevreden zijn een dergelijk bericht om te klagen. Ga hier niet inhoudelijk op in maar benader deze persoon via een privébericht om de klacht op te lossen. Als het gaat om een negatieve opmerking die ongegrond lijkt, dan is het beter om hier niet op te reageren. Zo voorkom je een discussie die mogelijk flink uit de hand kan lopen. Dat is zeker geen goede reclame. Reageren op complimenten is natuurlijk wel aardig, zodat degene die het plaatste ook weet dat je het gelezen hebt. Maar je kunt gewoon volstaan met een duimpje of een hartje. Op die manier ontstaat er een positieve interactie die zeker kan bijdragen aan een grotere naamsbekendheid.