Hoe ervaren jouw werknemers de werksfeer, de werkzaamheden en wat vinden ze van jouw bedrijf? Als je geen idee hebt hoe jouw werknemers hierover denken en of ze tevreden zijn, kan het een goede tip zijn om eens meer inzicht te krijgen in jouw werknemers. Dit kan ervoor zorgen dat je hierop kunt inspelen en dat je waar nodig op bepaalde punten kunt verbeteren. Zo zorg je ervoor dat je je werknemers tevreden houdt. We zetten hieronder op een rij wat je kunt doen om meer te weten te komen over jouw werknemers.
Meet het werkgeluk
Het is belangrijk dat jouw werknemers tevreden en gelukkig zijn met hun werk. Dit kan namelijk weer zorgen voor meer productiviteit en minder verloop. Hoe kom je er eigenlijk achter of jouw werknemers ook dit werkgeluk ervaren? Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om het werkgeluk te meten. Zo kan er bijvoorbeeld een vragenlijst worden ingevuld wat betreft het werkgeluk. Met deze resultaten kan vervolgens ook weer aan oplossingen worden gedacht om het werkgeluk te kunnen vergroten en jouw werknemers tevreden te kunnen houden.
Maak een employee journey
Werkgeluk is ook een belangrijk onderdeel binnen de employee journey. Met een employee journey breng je in kaart hoe de reis van een werknemer verloopt. Dat begint bij de kennismaking met het bedrijf en eindigt wanneer een werknemer het bedrijf weer verlaat. Daartussen staan nog allerlei stappen zoals de groei die een werknemer doormaakt of waar de werknemer tegenaan loopt. Een employee journey in kaart brengen zorgt voor meer inzicht in jouw werknemers, maar zorgt er ook voor dat je problemen die worden aangekaart door jouw werknemers kunt oplossen. Door deze problemen op te lossen, kun je het werkgeluk ook weer vergroten en zorg je ervoor dat je het verloop kunt verminderen.
Voer regelmatig gesprekken met jouw werknemers
Daarnaast is het ook belangrijk om regelmatig gesprekken te voeren met jouw werknemers. Dit is een moment waar de werknemers hun hart kunnen luchten of kunnen vertellen waar ze tegenaan lopen, en zijn vaak ook momenten waarop dingen worden besproken die ze niet bijvoorbeeld bij de koffieautomaat willen vertellen. Bovendien zorg je met zo’n gesprekje er ook voor dat de werknemer zich betrokken voelt, omdat hij of zij weet dat er naar hem of haar wordt geluisterd. Plan bijvoorbeeld iedere maand een gesprekje in met de werknemer. Een goede communicatie onderling is namelijk ook erg belangrijk en zorgt ook weer voor meer inzicht in jouw werknemers.