Altana FT: Hoe veilig is uw bank? Nieuwe tool waarschuwt wanneer uw geld in gevaar is

LONDEN--(BUSINESS WIRE)-- 20111020 --

Altana Venture Capital Group, beheerd door Bob Adler, ex-bankier van J.P. Morgan, kondigt de lancering aan van een systeem voor vroege waarschuwing voor professionele financiële dienstverleners. Het systeem waarschuwt hen in realtime voor toegenomen risico’s van instellingen. Hij wordt hierbij financieel gesteund door Lee Robinson, succesvol hedgefondsmanager en medeoprichter van Trafalgar Asset Managers. Altana Fat Tails, zoals het product heet, controleert de premies van credit default swaps (CDS) – een belangrijke indicator van de mate waarin de markt een financiële instelling of andere entiteit als ‘risicovol’ beschouwt. De gegevens zijn gebaseerd op gezuiverde en samengebrachte realtimeprijsnoteringen die rechtstreeks afkomstig zijn van de informatie die traders aan de verkoopszijde versturen naar hun cliënten, waardoor een voortdurende input van premies gedurende de dag wordt geproduceerd.

Met de tool kunnen abonnees uit een lijst van 1.200 entiteiten wereldwijd kiezen welke financiële instellingen zij willen controleren. Dit omvat soevereine, bedrijfs- en financiële instellingen in Noord-Amerika, Europa, Azië en de opkomende markten. De waarschuwingen kunnen gebaseerd zijn op een opgespoorde entiteit die de door de gebruiker gekozen marge aan CDS-premies overschrijdt of onder een bepaalde bodemwaarde daalt, en op wijzigingen aan kredietbeoordelingen die deze premies met zich meebrengen.

Lee Robinson, stichter en CIO van Altana, verklaarde: “Ik gebruik al jaren CDS-premies als belangrijkste vroege-waarschuwingssysteem voor de beoordeling van het risico van bepaalde bedrijven, regio’s of instellingen en dit was van cruciaal belang bij de voorspelling van en bescherming tegen de meest recente financiële crisis. De CDS-markt omvat een relatief klein aantal gesofisticeerde investeerders van wie de standpunten over de solvabiliteit van een entiteit en de verwachte volatiliteit van de aandelenprijs, uitgedrukt in CDS-prijzen, zeker het kennen waard zijn. Hoewel ze niet perfect zijn, worden de CDS-premies beschouwd als de beste maat van actuele en kortetermijnvoorspelling van onverwachte gebeurtenissen; ze hebben deze reputatie voornamelijk waargemaakt in crisisperioden.”

Hij voegde eraan toe: “Gesofisticeerde traders en investeerders kennen deze tool al jaren, maar ik heb het altijd belangrijk gevonden dat we hem toegankelijk maken voor een breder publiek, zodat meer mensen hun geld en hun banen kunnen beschermen. Voor iedereen in de risicobusiness, voornamelijk ambtenaren van financiën en bedrijven, is dit een cruciaal waarschuwingssysteem dat kan worden gebruikt als informatie voor beslissingen over de handel met bepaalde bedrijven of regio’s, of over de plaatsing van geld bij bepaalde financiële instellingen.”

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Voor meer informatie en een gratis proefperiode van 30 dagen,
ga naar: www.altanaft.com, of neem contact op met:
Altana Ventures/Altana FT
Bob Adler