Nog nooit werkten we zo veel thuis als de afgelopen maanden. Door het coronavirus verplaatsen we het kantoorwerk naar onze keukentafel of werkkamer. In deze tijd is het extra belangrijk om vitaal en veerkrachtig te blijven. Werk jij ook nog (deels) thuis? Met deze zeven tips blijf je de komende periode productief aan het werk.

Gaat het toch een keertje mis, dan kun je misschien ondersteuning krijgen vanuit de WIA-verzekering. Vraag je werkgever hoe dat bij jullie geregeld is. Is dat nog niet geregeld? Vraag je werkgever om, samen met een adviseur, de verschillende WIA-verzekering te vergelijken, zodat jij alsnog kunt instappen.

1. Blijf bewegen
In het begin van de coronacrisis begon je de dag standaard met een wandeling. Doe je dat nog steeds? Uit onderzoek van het Radboudumc blijkt dat thuiswerkers door de coronamaatregelen veel minder bewegen. Het wegvallen van fietsen of wandelen naar het werk wordt nauwelijks gecompenseerd.

‘Verhoog je werkblad met een stevige stapel boeken.’

Probeer daarom om de zoveel tijd stretchoefeningen te doen. Kantel je hoofd of draai je schouders. Dat is goed voor je concentratie en productiviteit. Ook is het belangrijk dat je regelmatig van werkhouding verandert. Loop tijdens het bellen door de ruimte en kijk of je kunt staan tijdens een virtueel overleg. Wees creatief: misschien kun je je werkblad eenvoudig verhogen met een stevige stapel boeken?
 
2. Beperk beeldschermwerk
Als je te veel tijd achter een beeldscherm doorbrengt, kun je lichamelijke en psychische klachten krijgen. Onderbreek je beeldschermwerk dus regelmatig. Sta op om iets te drinken te halen of staar even uit het raam. Vraag je leidinggevende of jullie het aantal videovergaderingen kunnen beperken. En vergader niet langer dan een uur. In plaats daarvan kun je soms ook ‘gewoon’ bellen. Zo kun je ondertussen je benen strekken en je ogen rust geven.

3. Plan je thuiswerkdag
Heb je ’s ochtends meer concentratie dan aan het eind van de middag? Pas je werkzaamheden daarop aan. Doe je moeilijke taken ‘s ochtends en de makkelijke ’s middags. Communiceer dat ook met collega’s, bijvoorbeeld via je agenda. Zo zijn de onderlinge verwachtingen duidelijk.

Daarnaast kun je de dag beginnen met een to-do lijst. Vergeet niet ook je drink- en lunchpauze daarin op te nemen. En eet je lunch niet achter je laptop. Zorg dat je tijdens pauzes in ieder geval van je werkplek afkomt, maak bijvoorbeeld een wandeling.

4. Zorg voor rust in je agenda
Het risico van thuiswerken is dat de balans tussen werk en privé vervaagt. Je bent geneigd   ’s avonds nog even een mailtje te beantwoorden of een verslag af te maken. Probeer dat te voorkomen. Stop op een bepaald moment met werken en zet je computer dan ook uit. Plan   ’s avonds ontspannende activiteiten in, waarbij je natuurlijk rekening houdt met de geldende richtlijnen.

5. Heb regelmatig contact met je collega’s
In het voorjaar deden wij samen met HR tech scale-up Crunchr onderzoek naar de behoeften van thuiswerkers. Daaruit bleek dat vooral millennials de sociale interactie met collega’s missen. Loop jij daar ook tegenaan? Blijf contact zoeken met collega’s. Informeer hoe het bij hen gaat, wissel tips uit en help elkaar als dat nodig is. Praat ook over andere onderwerpen dan alleen werk.

En vergeet niet tijd vrij te maken voor leuke activiteiten. Genoeg online vrijdagmiddagborrels gehad? Bedenk iets nieuws dat jullie van een afstand kunnen ondernemen. Een virtuele pubquiz bijvoorbeeld, of een digitale escape room. En wat dacht je van een buitenactiviteit op anderhalve meter afstand?
‘Communiceer duidelijk met je kinderen: wanneer mogen ze je storen?’

6. Blijf communiceren met je leidinggevende of HR medewerker
Vond je het thuiswerken in maart en april nog heerlijk, maar wordt dat videobellen onderhand toch wel vermoeiend? Of mis je begeleiding, omdat je de hele dag alleen aan het werk bent? Geef dat aan bij je werkgever of desbetreffende HR medewerker. Ook als je ergens anders mee zit, is het belangrijk dit op tijd te melden. Samen kan je nadenken over manieren om je werk anders te organiseren en bijvoorbeeld digitaal samen te werken met collega’s.

7. Praat met je huisgenoten, partner of kinderen
Woon je met je gezin samen? Of met huisgenoten? Ook na zes maanden is het nog belangrijk met elkaar te communiceren. Misschien vond je het eerst wel prima dat je partner af en toe belde in dezelfde ruimte als jij, maar begint het je nu te storen. Hetzelfde geldt voor je kinderen, als je die hebt. Het kan best lastig zijn je op je taken te concentreren als je kinderen ook door de kamer lopen. Of je werkkamer binnenkomen, net als jij dat belangrijke telefoontje hebt.

Geef daarom op tijd aan waar je behoefte aan hebt en wees duidelijk naar je kinderen. Op welk moment kunnen ze je echt even niet storen? En vanaf wanneer mogen ze wel weer op de deur van je werkkamer kloppen? Door duidelijk te communiceren voorkom je dat lichte ergernissen uit de hand lopen.

Zoekwoorden:

Deel: ' Thuiswerken: met deze zeven tips blijf je productief '






Lees ook