40% van slechthorenden ontevreden over afstelling hoortoestel

Tilburg, 20130404 -- Ruim 40% van de slechthorenden is ontevreden over de afstelling van het hoortoestel in de winkelomgeving. Dit blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek dat Tonen Audiologische Techniek (Tonen) uitvoert naar de rol van het afstellen van hoortoestellen bij de mensen thuis.

De klachten die deze groep slechthorenden heeft, hebben voornamelijk betrekking op de afstelling die onvoldoende voldoet in de eigen leefomgeving. Dat wil zeggen dat de slechthorende thuis of op het werk minder tevreden is over de afstelling van het hoortoestel, dan wanneer hij in de hoorwinkel is. Hierdoor moet de slechthorende diverse malen terug naar de hoorwinkel voor een aanpassing en in sommige gevallen is het uiteindelijk onmogelijk om instellingen te vinden die volledig voldoen aan de wensen van de slechthorende.

Het aanpassen van een hoortoestel in een hoorwinkel gebeurt doorgaans in een geluidsdichte meetkamer, waardoor persoonlijke omgevingsgeluiden van bijvoorbeeld radio, televisie en huisgenoten niet worden meegenomen. Het komt daarnaast nog meermaals voor dat specifieke geluiden van koelkast of transformatoren van verlichtingsarmaturen worden geïnterpreteerd als ruis of een brom in het toestel waardoor de slechthorende onnodig ontevreden raakt over de hoortoestellen. Verder zijn de klachten gericht op de hoge prijzen van hoortoestellen en de bijkomende kosten voor service en garantie.

Door de nieuwe richtlijnen omtrent hoorzorg kunnen hoortoestellen voor de meeste Nederlanders niet meer in de thuisomgeving worden aangepast. Dit is een zorgwekkende ontwikkeling omdat deze vorm van aanpassen in het verleden leidde tot een grote tevredenheid onder slechthorenden.

Ongeveer 95% van de slechthorenden bij wie de hoortoestellen thuis zijn aangemeten, is tevreden over de afstelling van het hoortoestel. Dat blijkt uit de onderzoeksgevens die Tonen inmiddels verzameld heeft. Nu de eerste proeven zijn afgerond (de hoortoestellen mogen 8 weken worden uitgeprobeerd), blijkt ruim 80% van de klanten zelfs zeer tevreden te zijn. Dat de audicien bij de mensen thuis komt en het toestel wordt afgesteld in de directe leefomgeving werd als zeer prettig ervaren.

Vooralsnog zijn de resultaten erg positief en naar verwachting zal hoorzorg in de thuissituatie in de toekomst weer een grotere rol krijgen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij www.tonen-hoortechniek.nl.

Deel: ' 40% van slechthorenden ontevreden over afstelling hoortoestel '