Uitreiking Van Emde-Boas - Van Ussel-Prijs voor Seksuologie (VEB-VU)

Amersfoort, 20140207 -- Op het Symposium Seksuologisch Onderzoek te Amersfoort reikt de Nederlandse Wetenschappelijke Vereniging Voor Seksuologie (NVVS) vrijdag 7 februari de Van Emde-Boas – Van Ussel-Prijs uit aan de gynaecoloog-seksuoloog NVVS dr. Philomeen Weijenborg van het LUMC te Leiden.

Dr. Weijenborg krijgt de prijs omdat “…zij er de afgelopen 20 jaar in het LUMC in is geslaagd de zorg op het terrein van de psychosomatische gynaecologie en seksuologie van de ondergang te behoeden. Bovendien heeft ze met grote vastberadenheid, consistentie, liefde en zorg, onderwijs en wetenschap toekomstbestendig gemaakt.

Philomeen Weijenborg is een stille en bescheiden maar stuwende kracht in het seksuologisch veld. Zij heeft op tal van manieren bijgedragen aan aandacht voor vrouwengezondheid en vrouwelijke seksualiteit vanuit een bio-psychosociaal perspectief”.

Aldus de jury, bestaande uit NVVS seksuologen onder voorzitterschap van  dr. Rik van Lunsen, (laureaat VEB-VU 2011).

Tijdens het symposium zal Weijenborg een voordracht houden over ontwikkelingen en toekomstige uitdagingen in de seksuologie vanuit gynaecologisch seksuologisch perspectief. De voordracht van Philomeen Weijenborg start om 11.20 uur in Regardz de Eenhoorn te Amersfoort.

De VEB-VU prijs wordt tweejaarlijks toegekend aan een vrouw of man, Nederlander of Vlaming, die zich gedurende een langere periode heeft onderscheiden op het terrein van de seksualiteit in wetenschap, beroep of maatschappij. Dit kan zijn vanwege een oorspronkelijke en/of vernieuwende werkwijze, dan wel door systematische aandacht voor bijzondere doelgroepen in seksuologische hulpverlening, onderzoek, onderwijs, voorlichting of preventie.

De VEB-VU prijs van de Nederlandse Wetenschappelijke Vereniging voor Seksuologie bestaat uit een bronzen kunstwerk, een geldbedrag en een uitnodiging om een voordracht te houden.

Noot voor redacties:

Deel: ' Uitreiking Van Emde-Boas - Van Ussel-Prijs voor Seksuologie (VEB-VU) '