Derde Amstelveense Vrijheidslezing in het teken van kinderrechten

Aloys van Rest, directeur van Defence for Children, geeft prestigieuze lezing op Bevrijdingsdag

AMSTELVEEN, 20140502 -- Op maandag 5 mei vindt de derde Amstelveense Vrijheidslezing plaats. De lezing met als titel "Tot hoever reikt ons vrijheidsdenken?" wordt gehouden in de Volksuniversiteit op het Stadsplein in Amstelveen en vangt aan om 14:00 uur. Toegang is gratis.

Aloys Van Rest stelt vanuit zijn positie bij Defence for Children de verjaging in Nederland van kinderen zonder papieren aan de kaak. Een van zijn standpunten is dat het feit dat deze kinderen in Nederland minder recht hebben op jeugdzorg dan andere kinderen, strijdig is met het VN-Kinderrechtenverdrag. Van Rest: “Elk kind heeft recht op de zorg die hij of zij nodig heeft. Met of zonder papieren.” Defence for Children is een internationale organisatie die opkomt voor de rechten van kinderen. De organisatie bevordert kinderrechten in Nederland en daarbuiten op basis van het VN-Kinderrechtenverdrag.

[Aloys van Rest, directeur van Defence for Children] In 2013 startte de stichting Amstelveen Oranje (voorheen: Vereniging tot Viering van de Nationale Feestdagen te Amstelveen) met het organiseren van een Vrijheidslezing. Deze werd voor het eerst gehouden door Dick Leurdijk van het Instituut Clingendael. In 2014 sprak actrice Halina Reijn de Vrijheidslezing uit.

Woordvoerder David Serphos van Amstelveen Oranje: “Wij proberen met de Vrijheidslezing het thema vrijheid een actuele inhoud te geven. Door sprekers uit te nodigen die een maatschappelijk relevante brug kunnen slaan naar een breed publiek, hopen we bij te dragen aan een gevoel van verbinding en saamhorigheid. Aloys van Rest is als geen ander in staat om deze brug te slaan.”

Amstelveen Oranje was samen met de Gemeente Amstelveen mede-organisator van het feestprogramma op Koningsdag. Elk jaar faciliteert de stichting de vrijmarkten in de verschillende Amstelveense wijken. Bovendien organiseert het de jaarlijkse Dodenherdenking op 4 mei  in het Broersepark en het feestprogramma in het kader van Bevrijdingsdag op 5 mei.

Deel: ' Derde Amstelveense Vrijheidslezing in het teken van kinderrechten '