CVRx® Introduceert een nieuw implanteerbaar apparaat voor hartfalen, de Barostim neo™

De eerste patiënt is ingeschreven in het Europees en Canadees Barostim neo klinisch onderzoek naar hartfalen

Prof. Eugene Braunwald en prof. dr. Alberto Zanchetti zijn co-voorzitters van een symposium op het 2011 congres van de Europese Vereniging voor Cardiologie (ESC) waarbij de laatste resultaten van het klinisch onderzoek worden gepresenteerd

MINNEAPOLIS--(BUSINESS WIRE)-- 20110825 --

CVRx, Inc., een particulier bedrijf in medische apparatuur, introduceerde vandaag haar nieuwe, tweede generatie implanteerbaar apparaat, de Barostimneo™ en kondigde de start van een klinisch onderzoek aan voor de beoordeling van Barostim therapie voor de behandeling van hartfalen. De Barostim neo heeft een eenzijdige, 1 mm elektrode en een nieuwe kleinere, meer geavanceerde pulsgenerator voor een meer gerichte en efficiëntere uitvoering van de behandeling, wat leidt tot kortere proceduretijden en een langer leven.

CVRx(R) has enrolled the first patient in a clinical trial to evaluate its implantable Barostim neo(TM) as a treatment for heart failure. This second-generation device features innovations for more efficient delivery of therapy, shorter procedure times and extended longevity. (Photo: CVRx, Inc.)

"Door het herstellen van de sympathico-vagale balans maakt de Barostim neo het mogelijk om de belangrijkste onderliggende pathofysiologie van patiënten met hartfalen te corrigeren", zei prof. dr. Gerd Hasenfuss, Chair of the Heart Center and Heart Research Center, Göttingen, Duitsland.

ESC Symposium op dinsdag 30 augustus

Dr. Eugene Braunwald, onderscheiden Hersey hoogleraar in de Geneeskunde aan de Harvard Medical School, en Chairman van de TIMI Study Group in het Brigham and Women’s Hospital en dr. Alberto Zanchetti, emeritus hoogleraar in de interne geneeskunde aan de universiteit van Milaan en Wetenschappelijk Directeur aan het Istituto Auxologico Italiano, zijn medevoorzitters van een symposium met de titel Baroreflex Activation Therapy for Resistant Hypertension and Heart Failure aan het 2011 congres van de Europese Vereniging voor Cardiologie (ESC) in Parijs. Dit symposium zal plaatsvinden op dinsdag 30 augustus van 14:00 tot 15:30 in de Sofia Lecture Room. De nieuwste resultaten van klinisch onderzoek naar de Barostim neo zullen op dit symposium worden gepresenteerd.

Sprekers zijn onder meer prof. dr. Peter de Leeuw, Academisch Ziekenhuis, Maastricht, Nederland, dr. Hani N. Sabbah, Wayne State University, Detroit, Michigan, en prof. dr. Gerd Hasenfuss, Chair of the Heart Center and Heart Research Center, Göttingen, Duitsland.

Ga voor meer informatie over het symposium naar www.BATSatelliteSymposium.com.

De eerste patiënt is ingeschreven in het onderzoek naar hartfalen

CVRx heeft goedkeuring ontvangen van de instanties in de belangrijkste Europese landen en in Canada om het Barostim neo onderzoek naar hartfalen te starten en maakt nu melding van het inschrijven van de eerste patiënt.

"We zijn verheugd te melden dat de Universiteit van Keulen de eerste patiënt in het Barostim neo onderzoek heeft ingeschreven", zei prof. dr. Uta Hoppe, hoofdonderzoeker van het onderzoek. “Onze eerdere ervaringen met de eerste generatie Barostim therapie voor hartfalen was erg positief en we zagen belangrijke verbeteringen in zowel hartstructuur als hartfunctie. We zijn enthousiast over de mogelijkheden van de Barostim neo en deelname aan dit klinisch onderzoek, die ons zullen helpen het effect van deze nieuwe behandeling op een uitgebreid cohort patiënten met hartfalen beter te begrijpen.”

Hoe werkt het

De Barostim neo gebruikt een door CVRx gepatenteerde technologie die ontworpen is om het eigen, natuurlijke bloedstroomregelingssysteem van het lichaam te activeren voor het behandelen van hartfalen. Het systeem werkt door het elektrisch activeren van baroreceptoren, de natuurlijke bloeddruksensoren in het lichaam die de cardiovasculaire functie regelen. Deze baroreceptoren bevinden zich in de halsslagader. Als deze door de Barostim neo worden geactiveerd, worden signalen via zenuwbanen naar de hersenen geleid die dan reageren door signalen te sturen naar:

• de slagaders, die zich dan ontspannen waardoor het bloed gemakkelijker door het lichaam stroomt en het hart zich minder hoeft in te spannen;
  • het hart, om langzamer te kloppen waardoor er meer tijd is om dit orgaan met bloed te vullen; en
  • de nieren, om de hoeveelheid vocht in het lichaam te verminderen waardoor veel te hoge bloeddruk en de belasting van het hart lager wordt.

Over hartfalen

Bij hartfalen is de hartfunctie verzwakt en dit resulteert in kortademigheid, inspanningsintolerantie en vochtretentie. Naar schatting 5,7 miljoen volwassenen in de Verenigde Staten lijden aan hartfalen. Over het algemeen is hartfalen gekoppeld aan een viermaal verhoogd risico op overlijden en een zes tot negen maal verhoogd risico op plotselinge hartdood. De geschatte directe en indirecte kosten van hartfalen in de Verenigde Staten zijn in totaal $ 37,2 miljard per jaar.1

Over CVRx, Inc.

CVRx, Inc. is een particulier bedrijf en heeft haar hoofdvestiging in Minneapolis. Het bedrijf heeft de Barostim neo ontwikkeld voor de behandeling van hoge bloeddruk en hartfalen. Ga voor meer informatie naar www.cvrx.xom.

Voetnoten:

1. Hart- en vaatziekten en beroerten statistieken. American Heart Association 2010 Update.

Opmerking van de redacteur: Link naar de mediakit en afbeeldingen op de website van CVRx, www.cvrx.com.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

Zie voor illustraties en bijlagen de Multimedia Galerij: https://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=6839038&lang=nl

CONTACT:
CVRx, Inc.