Graag uw aandacht: Oktober Borstkankermaand

Boek: En dan ineens heb je kanker

AMSTELVEEN, 20130807 -- Mijn naam is Shosha Lissauer. Ik ben 52 jaar en ex-borstkankerpatiënte. Zelf heb ik alle fases doorlopen, van borstsparende operatie met chemo en bestraling en later toen bleek dat ik erfelijk belast was, een dubbelzijdige amputatie en reconstructie. Tijdens de hele behandelperiode kon ik genoeg informatie vinden over mensen die in hetzelfde schuitje zaten als ik. Maar waar waren de mensen waar het weer goed mee ging?? Die kon ik niet vinden. Nu ik weer vol energie in het leven sta, wil ik graag steun en voorbeeld zijn voor iedereen die nog door deze zware fase heen moet.

Shosha Lissauer: ‘En dan ineens heb je kanker’ Uitgeverij Aspekt B.V.,  Soesterberg 2013. ISBN 9789461532749 ( Borstkanker/ ED/1) zie ook: www.uitgeverijaspekt.nl

Soort boek/Ziekte/Stijl:
Egodocument/tipboek waarin tot aan pagina 40 ervaringen van ex-borstkankerpatiënte Shosha Lissauer beschreven staan met behandeling van en leven met borstkanker. Zij schrijft daarbij in de ik en jij-vorm omdat zij tegelijkertijd vele tips en adviezen geeft die zij als ervaringsdeskundige kan doorgeven om deze periode zo goed mogelijk door te komen. Vanaf pagina 40-80 zijn gedichten van Shosha Lissauer opgenomen in het boek met een illustratie. De laatste pagina’s zijn gereserveerd voor eigen aantekeningen.

Korte Beschrijving:
Shosha beschrijft hoe zij ontdekte dat zij een knobbeltje in haar borst had, welke behandelingen zij onderging en hoe zij zich daar op heeft voorbereid. Daarbij staat ze stil bij wat haar heeft geholpen. Ze schrijft daarbij, dat deze oplossingen bij haar situatie pasten. Ze levert daarnaast suggesties van hoe het ook zou kunnen. De tips zijn vaak praktisch, gaan bijvoorbeeld over wat je kunt doen om blaasjes in de mond te voorkomen, maar ook adviseert ze om stapje voor stapje door te gaan met leven in plaats van te proberen alles te overzien.

In het tweede deel staan korte gedichtjes die zij schreef tijdens haar verblijf in het ziekenhuis na een hersteloperatie na een dubbele borstamputatie.  Een pagina is gereserveerd ter nagedachtenis van mensen  die gestorven zijn aan de gevolgen van kanker.

Wat viel op:
Dit is een boek dat mensen die voor (borst)kanker behandeld worden vele nuttige en praktische tips geeft, op een zodanige manier, dat het een mogelijkheid is, die zou kunnen worden gebruikt, geen moeten.
Daarbij valt in het eerste deel de schrijfstijl op die van ik naar je gaat.
En natuurlijk de fijne behandelingen die beschreven worden en de paar uitglijders van hulpverleners die Shosha Lissauer op pagina 35-37 beschrijft.

Recensie/Extra:
www.bol.com Willy Salemink: ‘(…) Het eenvoudige taalgebruik en de beschrijvingen van herkenbare situaties in het traject van kanker, operatie, chemo en bestraling maken dit toegankelijk voor velen. (…)

Vragen kunt u stellen via mijn mail shosha@kpnmail.nl

Deel: ' Boek En dan ineens heb je kanker '