Huisartsenorganisatie Meditta ondersteunt zelfzorg chronisch zieken

TILBURG, 20131210 -- Meditta gaat vanaf 2014 chronisch zieken ondersteunen bij zelfzorg. De huisartsenorganisatie in de Westelijke Mijnstreek en Midden-Limburg hoopt dat patiënten daardoor meer grip krijgen op hun ziekte en op hun leven. De groep chronisch zieken waarmee van start wordt gegaan, zijn de patiënten met diabetes.

Om zelfmanagement onder deze groep te ondersteunen, maakt Meditta gebruik van het programma Mijn GezondheidsPlatform, dat is ontwikkeld door Medicinfo. Vrijdag 29 november 2013 werden de contracten ondertekend, waarmee de samenwerking tussen Meditta, Medicinfo en CZ formeel werd bevestigd.

Mijn GezondheidsPlatform
Mijn GezondheidsPlatform is een programma waarmee patiënten en zorgverleners samenwerken. Goede gezondheid staat hierbij centraal. Het programma ondersteunt mensen in de thuissituatie bij zelfmanagement van chronische aandoeningen en/of leefstijlverbetering. Zo coacht Mijn GezondheidsPlatform mensen naar een gezondere leefstijl.

Patiënten bewaren in Mijn GezondheidsPlatform informatie over hun gezondheid, zoals gewicht, aandoeningen of medicijngebruik. Op basis hiervan stellen patiënt en zorgverlener behandeldoelen en streefwaarden vast, die de patiënt zelf thuis kan monitoren. Mijn GezondheidsPlatform biedt mensen opdrachten, advies en ondersteuning om behandeldoelen en streefwaarden te behalen én vast te houden.

Zorgverleners hebben in Mijn GezondheidsPlatform inzicht in de informatie van gebruikers. Deze kunnen ze inzetten bij de begeleiding en behandeling van patiënten. Verwachting is dat hierdoor een evenwichtiger behandelrelatie ontstaat tussen de patiënt en de zorgverlener.

Meditta
Meditta is een bedrijf van, voor en door huisartsen. Het is ontstaan op initiatief van de bestaande regionale organisaties in de Westelijke Mijnstreek en Midden-Limburg. Er werken ongeveer 250 medewerkers die samen ruim 200 huisartsen ondersteunen.

Meditta ondersteunt huisartsen op facilitair en organisatorisch gebied, maar ook medisch inhoudelijk. Door de krachten en kennis te bundelen, wil Meditta de kwaliteit van de eerstelijnsgezondheidszorg waarborgen en verbeteren.

Medicinfo
Medicinfo ontwikkelt oplossingen op het snijvlak van eHealth, zorgvernieuwing en IT. Zo zorgt Medicinfo met Mijn GezondheidsPlatform voor een nieuwe benadering van (chronische) aandoeningen. Met vooruitstrevende techniek maakt Medicinfo de afstand tussen zorgverleners en patiënten kleiner. Daar worden patiënten en zorgverleners beter van.

Medicinfo is opgericht in 2001 als samenwerkingsverband van CZ, VGZ en Thebe. Medicinfo is onafhankelijk en heeft op het gebied van beleid en organisatie geen binding met haar oprichters. Klanten van Medicinfo zijn bedrijven en organisaties in de zorg, waaronder ziekenhuizen, huisartsenpraktijken, thuiszorgorganisaties en zorgverzekeraars.

CZ
CZ is de grootste zorgverzekeraar in het gebied Westelijke Mijnstreek en Midden-Limburg. Door zelfmanagement in de zorg mogelijk te maken, wil CZ patiënten tegemoet komen in hun wensen. Een deel van de patiënten kan en wil meer aan zelfzorg doen, waardoor de fysieke contacten met de zorgverleners mogelijk zullen afnemen. Dat maakt zorg gemakkelijker, toegankelijker, sneller én goedkoper.

Deel: ' Huisartsenorganisatie Meditta ondersteunt zelfzorg chronisch zieken '