Roche en Labcyte integreren Echo en LightCycler systemen om de prestaties van op qPCR gebaseerde RNA/DNA-analyses te verbeteren

SUNNYVALE, Californië (VS)--(BUSINESS WIRE)-- 20111206 --

Roche (SIX: RO, ROG; OTCQX: RHHBY) en Labcyte Inc. gaan samenwerken op het gebied van hoge-snelheid, miniatuur kwantitatieve PCR (qPCR) voor het monitoren van de expressie van tientallen tot duizenden genen voor therapeutisch onderzoek.

De RealTime gebruiksklare cellysis-kit van Roche maakt genexpressie rechtstreeks van cellysaten mogelijk. Gekoppeld met Echo® vloeistof-handlers en recent op de markt gebrachte weefselkweekmicroplaten van Labcyte kunnen onderzoekers hoge-doorvoer qPCR-analyses enorm vereenvoudigen. Dit proces kan volledig worden geautomatiseerd met gebruikmaking van het Access™ werkstation van Labcyte dat de Echo vloeistof-handler integreert met het LightCycler 480- of het LightCycler 1536-instrument. Genexpressieprofielen die rechtstreeks uit cellen zijn afgeleid in een eenstapsproces kunnen nu worden gestroomlijnd tot een eenvoudige geautomatiseerde werkstroom, waardoor de productiviteit aanzienlijk wordt verhoogd.

“Het LightCycler 480- en het 1536-systeem zijn bestemd voor gendetectie met hoge doorvoer, genexpressie en genetische variatieanalyse. In tegenstelling tot andere doorvoersystemen op de markt die een capaciteit bieden van meer dan 384 wells, maakt de Lightcycler 1536 individuele well-to-well addresseerbaarheid en optimalisatie mogelijk dankzij de werkelijk kwantitatieve qPCR,” aldus Dr. Matthias Hinzpeter, projectleider qPCR/NAP Systems. “Dit geïntegreerde platform verlaagt de gegevenskosten die zijn geassocieerd met genexpressieprofilering, waardoor efficiënte opname van qPCR in de vroege stadia van de geneesmiddelontdekking mogelijk is.”

“De Echo vloeistof-handlers maken gebruik van akoestische energie voor het overbrengen van precieze nanolitervolumes van monsters, primers, sondes en real-time PCR reagentia,” aldus Stephen Bates, Labcyte Senior Vice President. “Dankzij onze gepatenteerde akoestische dosering zijn er geen pipettippen meer nodig en bestaat er geen enkel risico meer op kruisbesmetting. De eenvoud van plaatherformattering en willekeurige keuze eigenschappen in onze Echo softwaretoepassingen maximaliseert de flexibiliteit van de PCR layout, zonder de beperkingen van een vast formaat.”

Over Roche

Roche, met hoofdvestiging in Bazel, Zwitserland, behoort tot de marktleiders in de onderzoeksgerichte gezondheidszorg op het gebied van gecombineerde sterkten van farmaceutische en diagnostische producten. Roche is het grootste biotechbedrijf ter wereld met werkelijk gedifferentieerde geneesmiddelen op het gebied van oncologie, virologie, ontsteking, metabolisme en CZS. Roche is bovendien wereldmarktleider op het gebied van in-vitro diagnostiek en op weefsel gebaseerde kankerdiagnostiek en een pionier op het gebied van de behandeling van diabetes. De gepersonaliseerde gezondheidszorgstrategie van Roche is gericht op het leveren van geneesmiddelen en diagnostische producten die tastbare verbeteringen mogelijk maken in de gezondheid, de kwaliteit van leven en de overleving van patiënten. In 2010 had Roche meer dan 80.000 werknemers wereldwijd en investeerde het meer dan 9 miljard Zwitserse francs in onderzoek en ontwikkeling. De groep realiseerde een verkoopcijfer van 47,5 miljard Zwitserse francs. Genentech, Verenigde Staten, is een volledig lid van de Roche Group. Roche heeft een meerderheidsaandeel in Chugai Pharmaceutical, Japan. Ga voor meer informatie naar www.roche.com.

Over Labcyte

Labcyte, een wereldwijd opererend bedrijf op het gebied van biotechnologieproducten met hoofdvestiging in Sunnyvale, Californië, is bezig met revolutionaire veranderingen op het gebied van vloeistof-handling. Echo vloeistofhandlingssystemen maken gebruik van geluid voor het nauwkeurig overbrengen van vloeistoffen. Labcyte instrumenten worden wereldwijd gebruikt door alle top-10 farmaceutische bedrijven en door kleine tot middelgrote farmaceutische bedrijven, biotechnologiebedrijven, contractonderzoekorganisaties en academische instellingen. De klanten van Labcyte werken binnen een breed spectrum van de biologie, waaronder geneesmiddelontdekking, genomica, proteomica, diagnostiek, beeldvormende massaspectrometrie en transfer van levende cellen. Labcyte heeft 44 patenten in de V.S., 8 in Europa, 5 in Japan en 1 in China. Bovendien zijn in de V.S. en in andere landen patenten aangevraagd. Ga voor meer informatie naar www.labcyte.com.

Uitsluitend bestemd voor medisch onderzoek. Niet bestemd voor gebruik bij diagnostische procedures

LIGHTCYCLER en REALTIME READY zijn handelsmerken van Roche.

Echo en Access zijn handelsmerken van Labcyte Inc.

Alle andere handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.

Zie voor illustraties en bijlagen de Multimedia Galerij: https://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=50094307&lang=nl

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt

CONTACT:
Roche Diagnostics