Tot Altijd. Film & debat over een vrijwillig levenseinde

NIJMEGEN, 20120313 -- Hoe ziek moet iemand zijn om zijn leven vrijwillig te mogen beëindigen? En wat als mensen niet ernstig ziek zijn, maar levensmoe? Na vertoning van de veelgeprezen en aangrijpende Vlaamse film Tot Altijd, gaat filosoof en suïcidecounselor Ton Vink in gesprek over deze omstreden kwesties. Donderdag 29 maart 2012, 19.15 - 22.00 uur, LUX, Mariënburg 38-39, Nijmegen

‘Als het vet van de soep is, wil ik het recht hebben een eind aan mijn leven te maken’. Dat zei de Vlaamse MS-patiënt Mario Verstraete vlak voor zijn zelfgekozen dood in 2002. Tot Altijd is gebaseerd op zijn levensverhaal.

Verstraete vocht voor een wetgeving die ook mensen met een ongeneeslijke maar (nog) niet terminale ziekte de gelegenheid geeft het leven vaarwel te zeggen. In 2002 kwam zo’n wet in België tot stand.

Met de invoering van de euthanasiewet is de discussie over euthanasie niet verstomd, noch in België, noch in Nederland. Desondanks blijft niet alleen het principe van euthanasie zelf, maar ook de voorwaarden en omstandigheden ervan nog steeds omstreden.

Meer informatie www.ru.nl/sp/totaltijd

Dit is een programma van het Soeterbeeck Programma van de Radboud Universiteit Nijmegen en LUX.

Deel: ' Tot Altijd. Film & debat over een vrijwillig levenseinde '