De coronacrisis heeft gezorgd voor wijzigende consumptiepatronen. Om een of andere gekke reden werden er bijvoorbeeld ineens meer mondkapjes verkocht en gingen de mensen wat minder uit eten. Wat ook opvalt, is dat de gemiddelde Nederlander meer koffie en betere koffie is beginnen te drinken. En dat uit betere koffiemachines. Dat geeft ook Joël Nieuwenhuizen van Zelfkoffiezetten.nl aan. Wij gingen het gesprek met hem aan en hebben het over het koffiesucces van dit moment.
Zonder werkvloer kiest de kantoormedewerker voor een duurdere koffiemachine
Volgens Joël is de interesse in koffie tijdens de coronapandemie sterk toegenomen: “Het aantal bezoekers op onze website is tijdens de pandemie ongelofelijk sterk gestegen. Tegelijkertijd horen wij van verkopers van koffiemachines en van aanbieders van koffieabonnementen dat de verkoopcijfers door het dak zijn gegaan op het moment dat we allemaal begonnen thuis te zitten.”
Dit zou verschillende oorzaken hebben. “In de eerste plaats kon de Nederlandse consument zijn geld niet langer kwijt aan toerisme en recreatie. Geen horeca, geen vakanties en geen familiefeestjes, wat moet men dan? Koffiedrinken, blijkbaar. En niet voor alle consumenten volstond een Nespresso machine, want ter vervanging van de kantoormachine koos men vaak voor een betrekkelijk duur exemplaar. We spreken dan over een grootorde van ruim 1500 euro”, legt Joël uit.
Werkgever sponsorde de koffiedrinkende medewerkers
Toch speelt ook de werkgever een belangrijke rol, iets wat Joël eveneens beaamt. “Werkgevers willen natuurlijk het beste voor hun werknemers. Ze hebben liever niet dat ze na een lange dag werken dood op de grond vallen. Dan moeten ze een nieuwe zoeken (lacht). Daarom hebben ze tijdens de coronapandemie geïnvesteerd in het mentale welzijn van hun medewerkers, medewerkers die niet langer op kantoor terechtkonden voor hun bakje troost. Het budget dat vrijkwam, stroomde terug naar de werknemers. Vrijmibo’s werden vervangen door webcams en pakjes met drankjes en hapjes. En toen de Nederlander dat kotsbeu was, koos men voor alternatieven. Een koffiebudget was daar een voorbeeld van. Uiteraard spraken koffieverkopers zo’n geniaal idee niet tegen, integendeel”, legt Joël uit.
Het blijven drukke tijden voor de koffiesector
“Intussen vertoeven we weer allemaal gezellig op kantoor. Gelukkig maar, want zo hoeft thuis de peperdure verwarming niet aan te staan. Je zou denken dat dit ook meteen het einde betekende van het koffiesucces, maar niets is minder waar. Er moet zoveel worden gekletst dat men op kantoor al eens een koffietje extra drinkt”, gaat Joël verder.
Voor de producenten van koffiemachines is het ook nog steeds alle hens aan dek. De wachttijden zijn namelijk nog niet helemaal weggewerkt. De beste koffiemachines komen uit Italië en dan nog uit de regio’s Bergamo en Milaan, gebieden die sterk getroffen zijn door corona-uitbraken. “Die mensen hadden toen natuurlijk wel wat anders aan hun hoofd dan koffiemachines maken. Dan kwam er ook nog eens het tekort aan chips en zo zijn er leveranciers die de achterstand nog steeds niet hebben ingehaald”, haakt Joël ten slotte in.