Steeds meer zaken worden telefonisch besproken of online afgehandeld tegenwoordig. Niet vreemd in de moderne wereld, en helemaal niet nu mensen tijdens de coronacrisis veel minder face-tot-face contact hebben. Niet alleen privé, maar ook zakelijk. Veel ondernemers en medewerkers van bedrijven kunnen dan ook niet meer zonder mobiele telefoon. Smartphones met een zakelijke telefoonabonnement hebben diverse voordelen. Zo zijn contactpersonen altijd bereikbaar voor klanten, en kunnen collega’s onderling gemakkelijk communiceren. Maar waar moet je allemaal op letten bij het afsluiten van een zakelijk telefoonabonnement?
Contractuele looptijd
Het eerste aandachtspunt is de contractduur. Zakelijke telefoonabonnementen met telefoon worden meestal aangeboden met een contractduur van een of twee jaar. Bij sim only zijn abonnementen vaak maandelijks opzegbaar. Welk abonnement het beste is, hangt af van de gewenste flexibiliteit.
Moet er erg op de kosten gelet worden, en zijn de abonnementen maar voor bepaalde tijd nodig? Bijvoorbeeld voor medewerkers die alleen maar tijdens een bepaald seizoen werken? Dan is sim only de beste keuze. Moet er wel een toestel bij het abonnement zitten, en is het belangrijk dat er ieder jaar een nieuw toestel komt? Bij die wensen past een eenjarig contract het best. Gaat het tenslotte om een abonnement met toestel, moeten de kosten laag zijn en is er niet ieder jaar een nieuwe telefoon nodig? Dan is een tweejarig abonnement de beste keuze, zeker als er al eerdere goede ervaringen zijn met de provider.
Keuze tussen een toestelabonnement en sim only
Bij veel telecomaanbieders kun je kiezen tussen een zakelijk telefoonabonnement met een toestel en sim only. Met een sim only abonnement gebruik je een oud toestel of schaf je zelf een telefoon aan. Sim only abonnementen zijn daardoor over het algemeen veel goedkoper. Hoewel een toestelabonnement erg interessant kan lijken omdat je er een gratis toestel bij krijgt, zijn de maandelijkse kosten hoger. Hierin zit namelijk ook gewoon de afbetaling voor het toestel verwerkt. Een ander verschil tussen sim only en een toestelabonnement is dat de laatste vaak een contractperiode van een of twee jaar heeft. Sim only abonnementen zijn vaak op korte termijn (maandelijks) opzegbaar, wat het veel flexibeler maakt.
Aantal belminuten / hoeveelheid data
Het is verder belangrijk dat het abonnement qua aantal belminuten en data bij de gebruiker past. Er kan namelijk nogal wat verschil zitten in het bel- en internetgedrag van ondernemers of medewerkers in de ene branche of functie en de andere. Zo heeft bijvoorbeeld een vertegenwoordiger die de hele dag met klanten aan bellen is veel meer belminuten nodig dan bijvoorbeeld een loodgieter. Abonnement worden tegenwoordig vaak zonder limiet aangeboden als het gaat om belminuten of data, maar zeker niet iedereen heeft dit nodig.
Meerdere telefoonabonnementen aanvragen in een order
Grote bedrijven hebben vanwege het gemak qua beheer vaak alle telefoons en / of abonnementen van de medewerkers gebundeld. Moet er een groot aantal abonnementen afgesloten worden? Kijk dan goed welke maximale aantallen de aanbieders hanteren. Zo kunnen bij Vodafone tot wel vijftig abonnementen besteld worden in een order, geldt er bij T-Mobile een maximum van vijf, en kun je bij Hollands Nieuwe maar een telefoon per order bestellen.