Oplaadprobleem accu lijkt opgelost


Einde van de powerbank al in zicht?

Maastricht, 20170913 -- Accufabrikanten hopen al jaren op een doorbraak waardoor accu’s drie tot vijf keer langer mee kunnen gaan dan nu het geval is. De oplossing lijkt nu te komen van een 94-jarige professor die ruim 35 jaar geleden ook al de huidige meestgebruikte Lithium Ion accu ontwikkelde. Daarmee lijkt ook de opmars van de powerbank een halt te worden opgeroepen. Toch zijn er nog wat addertjes onder het gras.

Oplaadprobleem accu lijkt opgelost, Einde van de powerbank al in zicht?Nieuwe solid state accu presteert 3 keer beter 

Het beperkte uithoudingsvermogen van smartphone accu’s is al vele jaren de grootste ergernis van gebruikers. Fabrikanten proberen van alles dit te verbeteren, zo bleek ook op de IFA 2017 in Berlijn. Ondanks alle kleine verbeteringen slagen ze er niet in het vermogen van de huidige accutechnologie substantieel te vergroten. Vandaar ook het grote succes van de Powerbank, in feite een reserve accu.

De van oorsprong Duitse wetenschapper John B. Goodenough - what’s in a name -, heeft samen met een team onderzoekers van universiteiten in Portugal en Texas een nieuwe solid state accutechnologie ontworpen. Deze kleine accu’s zijn drie keer zo krachtig als de huidige Li-Ion varianten en kunnen ook nog eens vele malen sneller opgeladen worden. Gesproken wordt over minuten in plaats van uren.

Goed concept …

Uit tests blijkt dat de solid state accu veel vaker opgeladen kan worden voordat capaciteitsverlies optreedt, minimaal 1200 keer. Omdat er geen materialen meer gebruikt worden die - als ze met elkaar in aanraking komen - kortsluiting veroorzaken en ontbranden, zijn deze nieuwe accu’s ook veiliger voor gebruik in compacte apparaten. Denk maar eens aan de problemen met de Galaxy Note 7 accu.

Inmiddels is de automotive industrie op de solid state accutrein gesprongen. Daar is de vraag naar krachtigere en duurzame accu’s nog groter aangezien steeds meer landen met het idee spelen om auto’s met ouderwetse benzine- en dieselmotoren over 20 tot 25 jaar te verbieden. Met de huidige accu’s kunnen elektrische auto’s maximaal 400 kilometer rijden en duurt “tanken” een tot enkele uren.

… maar nog niet goed genoeg!

De tijd en vooral investeringen die autofabrikanten in de ontwikkeling van deze technologie stoppen zou de komst van die accu’s ook voor andere doeleinden wel eens flink kunnen gaan versnellen. Betekent dat nu dat we al over enkele jaren accu’s krijgen waarmee onze smartphone weken kan werken en waarmee onze elektrische auto op één acculading naar de Costa Brava kan rijden - en terug?

Zo’n vaart zal het niet lopen. Het is de meest veelbelovende accutechnologie van de laatste 35 jaar, maar de ontwikkeling start pas. Gelijktijdig ontwikkelt zich de technologie rond de powerbank nog steeds en is de verkoop van goedkope powerbanks dit jaar gestegen met maar liefst 70%. Gezien de levensduur van een powerbank van zo’n 1 a 2 jaar zal de powerbank het jaar 2020 dus nog wel halen.


Deel: ' Oplaadprobleem accu lijkt opgelost '




Lees ook