Hardheid Fries kraanwater fluctueert

JOURE, 20120607 -- Friese consumenten hebben ontdekt dat de hardheid van hun kraanwater fluctueert. Waterleverancier Vitens laat weten dat het niet komt door het ontkleuringsproces dat de maatschappij sinds 2010 toepast. Op dagen van ongewoon hoge hardheid kunnen auto’s na het wassen witte kringen vertonen. Eigenaren van waterontharders zien weer kalkstrepen op hun sanitair verschijnen omdat de hardheid de instelling van hun apparaat te boven gaat.

De eerste klachten kwamen uit de omgeving van Joure. Bij het Friese bedrijf Aquacombi waterbehandeling, dat waterontharders voor de particuliere markt levert, kwamen klachten binnen over kalkvlekken en –strepen ondanks de ontharder. Gerrit Dijkstra van Aquacombi stelde op de betrokken adressen vast dat de hardheid rond de 10 (Duitse hardheidsgraad) lag. Normaal in Friesland is een niveau tussen de 6 en 7. Dijkstra: “Een waterontharder wordt altijd ingesteld op de plaatselijke hardheid. Het is zeer ongewoon als de hardheid – dus de hoeveelheid kalk en magnesium in het water – niet constant is, laat staan dat hij fluctueert.”

Vitens gebruikt sinds eind 2010 een nieuwe zuiveringstechniek om humuszuren uit het water te verwijderen. Humuszuren zijn niet schadelijk, maar ze kleuren het water bruinig. Dat verschijnsel deed zich behalve in Friesland ook in Overijssel voor. Volgens de persvoorlichting van Vitens moet de waterhardheid vóór en na de ontkleuring precies hetzelfde zijn. “Echter is het zo dat er schommelingen voorkomen in de hardheid. We zien nu meer kalkaanslag aan apparatuur dan voor de installatie van de nieuwe zuiveringstechniek. Verder leveren wij tot aan de watermeter, wat er daarna gebeurt, onttrekt zich aan onze controle.”

Aquacombi gaat er van uit dat de verklaring van Vitens klopt. “Wel zien we ons gedwongen om zelf onze klanten in te lichten. En we zullen overal waar nodig de apparatuur opnieuw instellen. Verder gaan we onderzoeken of we samen met Vitens dit probleem kunnen oplossen.”

Zie het originele bericht op Aquacombi.nl:

Deel: ' Hardheid Fries kraanwater fluctueert '