Ook verzekeraars lijden onder het coronavirus .

19 March, 2020

Beschikbaar budget: € 0,00
Fem

heeft deze pitch aangemaakt:

Fem

Als in december 2019 in China het coronavirus COVID-19 wordt ontdekt, blijkt al snel dat dit grote gevolgen heeft voor de mens, maar ook voor de zorg en de economie. Hele steden worden in quarantaine geplaatst en bedrijven worden stil gelegd om verspreiding van het virus tegen te gaan. Het lijkt in eerste instantie voor Nederland nog een beetje de ‘ver van je bed show’, maar als het virus ook Europa bereikt en Italië zwaar getroffen wordt, groeit de onrust.

Een pandemie en de economie

Inmiddels zijn er in alle landen in Europa besmettingen en ook wereldwijd zijn er ontzettend veel landen die door het coronavirus getroffen zijn. Door de pandemie worden steeds meer grenzen gesloten en er gaat steeds meer dicht, sommige landen hebben een complete lock-down. Wat vooral speelt is de onzekerheid hoelang dit nog duurt en wat de gevolgen zijn, waardoor de angst toeneemt dat de economie zwaar getroffen wordt. Er is minder economisch verkeer wat een effect heeft op de bedrijvigheid en dus ook op veel bedrijfsresultaten. Dat zie je ook terug op de beurzen.

COVID-19 en verzekeringen

Ook op het verzekeringswezen heeft de pandemie invloed. Er worden op dit moment minder auto’s, scooters, huizen en andere zaken gekocht waar normaal gesproken een verzekering op wordt afgesloten. Ook al werken de meeste verzekeringsmaatschappijen gewoon door, al is het vanuit huis, het aantal autoverzekeringen, scooterverzekeringen wat afgesloten wordt neemt af. Toch is dat jammer want bijvoorbeeld een hypotheek afsluiten is nu misschien wel gunstiger dan ooit met de lage hypotheekrente.

Het risico bij epidemieën

Toch is er ook veel werk aan de winkel voor de verzekeringsmaatschappijen. Op bijvoorbeeld het gebied van reisverzekeringen en verzekeringen voor het bedrijfsleven zijn er momenteel heel veel vragen van de verzekeringsnemer. Iedereen wil weten in hoeverre ze verzekerd zijn hiervoor. Sommige verzekeraar hebben het risico bij epidemieën uitgesloten omdat mogelijke schade bij een epidemie als gevolg van cumulatie behoorlijk op kan lopen. Dit kan invloed hebben op de financiële draagkracht van de verzekeraar.

Maatregelen ten behoeve van het besmettingsrisico

Ook worden veel activiteiten die jaarlijks door het Verbond van Verzekeraars worden georganiseerd opgeschort of er worden speciale richtlijnen opgesteld. Het Verbond wil geen enkel risico nemen om door middel van activiteiten met grote groepen het risico op besmetting te verhogen. De datum van de activiteit wordt of verplaatst of er wordt gekeken naar de mogelijkheid voor een alternatief, bijvoorbeeld door middel van een livestream.

Een tijdelijke afname

Kortom, ook op het verzekeringswezen heeft het coronavirus invloed. Natuurlijk blijft een autoverzekering, een scooterverzekering of woonverzekering nog steeds van groot belang dus dat moet gewoon doorgaan. Omdat er misschien in de nabije toekomst minder aangeschaft gaat worden, neemt de hoeveelheid nieuwe verzekeringen tijdelijk af. Toch zal zodra het aantal coronabesmettingen afneemt dit weer aantrekken. Simpelweg omdat het geen optie is om onverzekerd rond te rijden of om geen verzekeringen op de woning of op het bedrijfspand te hebben.
Zoals iedere andere sector kijkt ook het verzekeringswezen reikhalzend uit naar het moment dat er of een vaccin beschikbaar is of naar het moment dat er geen nieuwe besmettingen meer worden ontdekt.

Donatiebedrag Donateur

Op de hoogte blijven van wat er speelt op Nieuwsbank.nl?? Blijf op de hoogte

Reageer op dit bericht

0 Reacties

Deze website is nog in testfase. Opmerkingen zijn welkom. Klik hier.