de Belofte, een jaar na de kunstacademie

AMSTERDAM, 20121231 -- Zeven in 2011 afgestudeerde kunstenaars werden een jaar lang gevolgd bij het verwezenlijken van hun ambitie.Een documentaire, een tentoonstelling en 3 publieksavonden in de Westergasfabriek van 5 -12 januari 2013.

In 2011 besloot documentairemaker Jenne Sipman zeven jonge kunstenaars, vormgevers en schrijvers van de Gerrit Rietveld academie een jaar te volgen na hun afstuderen. De documentaire toont op indringende wijze de vaak paradoxale keuzes die jonge ambitieuze kunstenaars maken. ‘DE BELOFTE’ toont de (on)mogelijkheden, dilemma’s, successen en ambities van een beginnend kunstenaar.

Elk jaar studeren honderden studenten van kunstacademies in Nederland af. Een creatieve gaswolk die elk jaar weer boven Nederland wordt losgelaten.

Maar dan ben je klaar en dan sta je daar met je diploma. En dan?

De maatschappelijke en politieke mening over  en acceptatie van kunstenaars staat onder hoogspanning. Dat is anno nu.

WAAR BEGINNEN ZE AAN?

De zeven kunstenaars zijn :

* Alma Mathijsen, afgestudeerd aan de afdeling Beeld en Taal.

Publiceerde het boek Alles is Carmen.

* Maurits de Bruijn, afgestudeerd aan de afdeling Beeld en Taal.

Publiceerde het boek Broer.

* Mila Lanfermeijer, afgestudeerd aan de afdeling TxT werd genomineerd voor de GRA award. Werkt de komende 2 jaar op de Ateliers in Amsterdam

* Jolán van der Wiel, afgestudeerd aan de afdeling designLAB. Won in Keulen de interior innovation award for young talent 2012.

* Merel Slootheer, afgestudeerd aan de afdeling designLAB.

Won o.a twee pitches voor Dezeen Space in Londen en voor de Tokyo Designers week

* Claire van der Boog , afgestudeerd aan de afdeling Architectuur. Reisde naar Argentinie en Frankrijk op zoek naar verdieping.

* Iselin Iversby, afgestudeerd aan de afdeling VAV. Reisde naar Zwitserland en Noorwegen en deed in 2012 in het kader van het Holland festival een performance tijdens “Out of control” in Frascati Amsterdam.

Het Project ‘de Belofte’ bestaat uit:

* de documentaire  ‘de Belofte’ in bioscoop Het ketelhuis dagelijks om 17.00  uur.

* de tentoonstelling ‘ the creative treatment of actuality’ in gebouw de openbare verlichting dagelijks van 13.00-20.00 uur.

* het publieksprogramma in theater MC op 9 , 11 en 12 januari 2013 , aanvang 19.00 uur.

de tentoonstelling:

In het openbare verlichting gebouw op het Westergasfabriek terrein van 5 -12 januari 2013.  Zeven talentvolle kunstenaars tonen werk waar zij het afgelopen jaar, het eerste jaar van hun zelfstandige beroepspraktijk, aan hebben gewerkt. Werk dat speciaal voor deze tentoonstelling is gemaakt.

de publieksavonden:

Op woensdagavond 9 januari en vrijdagavond 11 januari van 19.30- 22.30 zijn er openbare publieksavonden met genodigden en sprekers. De avonden worden gemodereerd door Jellie Brouwer van het programma Kunststof.

9 januari  avond rondom de Autobiografie

Deze avond zal het gaan om de Autobiografie en de rol van de sociale media. Centrale gast is de schrijver Christiaan Weijts die debuteerde met Art.285B  Een roman waarin een autobiografisch gegeven een rol speelt.

Een gesprek met de zeven kunstenaars en publiek o.a. over in hoeverre het uiteindelijk altijd draait om autobiografische gegevens waaruit de kunst voortkomt. In welke zin is dit confronterend? En wat is de invloed van de sociale media waarin het alleen maar draait om de persoon zelf, om jezelf zichtbaar maken, een podium geven?

11 januari  avond rondom de Ontvanger, Het Publiek, de Lezer, de Consument

Centrale gast is Richard van der Laken (Designpolitie , initiator What design can do )

Een gesprek met de zeven kunstenaars , speciale gasten  en publiek over o.a.

Als Design antwoord geven is op een vraag die iemand je heeft gesteld , is Kunst dan het antwoord op een vraag die niemand je heeft gesteld? Moet je als kunstenaar dan alleen maar je eigen vragen beantwoorden? Houd je je helemaal niet bezig met het publiek of toch wel?

12 januari  avond de finissage

vanaf 20.00 uur

Deze avond staat in het teken van performances en optredens. O.a Iselin Iversby zal op deze avond een spectaculaire performance geven samen met Ida Marie Hauge en Malin Wik uit Noorwegen.

zie ook www.debelofte.info

Mission statement van Stichting The Green Noise Department

The Green Noise Department heeft de ambitie een stimulerend kracht in Amsterdam te zijn die de actualiteit zowel in de kunst als in de maatschappij en politiek zoekt met projecten die uitnodigen tot meningsvorming , controverse, discussie en bewondering

Deel: ' de Belofte, een jaar na de kunstacademie '