28 februari: UCK Fotografielezing met Ilvy Njiokiktjien

UTRECHT, 20140218 -- Op 28 februari a.s. geeft Ilvy Njiokiktjien een Fotografielezing bij het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK). Njiokiktjien won onlangs de Zilveren Camera 2013 en is tot april 2014 Fotograaf des Vaderlands.

“De Zilveren Camera, de beste nieuwsfoto, gaat naar een foto van het laatste eerbetoon aan Nelson Mandela. In de straten van Pretoria staan mensen massaal langs de weg om zijn kist te zien passeren en hem de laatste eer te bewijzen. De jury was unaniem in haar keuze voor een foto die bleek te zijn gemaakt door een fotojournaliste die veelvuldig haar lens op Zuid-Afrika richt: Ilvy Njiokiktjien. Zij is de eerste vrouw in 65 jaar die de Zilveren Camera wint.”

Wat extra pleit voor haar toewijding is dat zij op de dag van Mandela’s overlijden vanuit Zuid-Afrika was teruggekeerd in Nederland en toen zij hoorde van zijn overlijden direct besloot terug te vliegen om het afscheid bij te wonen en de sfeer vast te leggen.” aldus Claudia Hinterseer in het juryrapport van de Zilveren Camera.

Ilvy Njiokiktjien (1984) heeft een naam die on-Nederlands in de oren klinkt, die blijft hangen en nieuwsgierig maakt. Het is grappig te ontdekken dat zij gewoon in Utrecht woont; haar werk daarentegen doet ze in de hele wereld. Na haar opleiding aan de School voor Journalistiek in Utrecht liep ze stage bij Sp!ts en ANP en vertrok vervolgens naar Zuid-Afrika, waar zij een jaar werkte als fotograaf bij de krant The Star. Naast nieuws fotografeerde ze daar reportages. Sinds haar terugkeer In 2008 werkt zij freelance voor vooraanstaande Nederlandse en buitenlandse media waaronder NRC, Der Spiegel, Telegraph Magazine en de New York Times.

In 2011 maakte ze met journaliste Elles van Gelder het bijzondere foto- en multimediaproject "Afrikaner Blood". Hierin volgde zij Zuid-Afrikaanse jongeren die worstelen met hun identiteit tijdens een kamp waarin zij door het extreemrechtse “Kommandokorps” worden getraind om zich te ontdoen van het multiculturele ideaal van Nelson Mandela.

Het project werd begin 2012 meerdere malen bekroond door o.a. World Press Photo, Picture of the Year International en de Zilveren Camera. In 2013 werd Njiokiktjien uitgeroepen tot Fotograaf des Vaderlands; zij treedt op als ambassadeur van de Nederlandse fotografie. In die hoedanigheid begon zij aan het omvangrijke en ambitieuze project “Kijk mijn familie: verjaardagfeestjes”. Hiervoor fotografeert zij 100 verjaardagen van 100 Nederlanders, van iedere leeftijd één. Zo ontstaat een beeld van de culturele diversiteit van onze samenleving.

De foto waarmee Njiokiktjien recent de Zilveren Camera won, is exemplarisch voor haar manier van werken. Ze doet de stelling “onderwerp is alles” eer aan: ze is buitengewoon doortastend en bereid om lang te wachten als dat nodig is, om tenslotte in een fractie van een seconde een beeld te vangen waarmee ze de kern van de zaak verbeeldt. De reflectie van de boom, het kader van het autoraam, de kist met de Zuid-Afrikaanse vlag en de emoties van de mensen: alles zit erin.

“De jury was van mening dat de jonge winnares de essentie van dit wereldwijde nieuws treffend heeft samengebracht in dit beeld van rouw om en dankbaarheid voor de eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Het is een krachtige foto waarin verschillende lagen de gebeurtenis weergeven.”

Datum: vrijdag 28 februari
Aanvang: 20.00 uur
Entree: € 9
Reserveren: www.uck.nl
Locatie:
Domplein 4, Utrecht

Voor meer informatie: www.uck.nl, tel. (030) 233 99 33.

Deel: ' UCK Fotografielezing met Ilvy Njiokiktjien '