Eén miljoen stemmen voor Libertarian Party VS

Zusterpartij van de Libertarische Partij Nederland haalt hoogste aantal stemmen ooit

DEN HAAG, 20121116 -- De Libertarische presidentskandidaat Gary Johnson heeft 1.191.420 stemmen gehaald bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 6 november 2012. Dat is deze week na telling van alle stemmen bekend gemaakt. Dat betekent dat één procent van het totaal aantal uitgebrachte stemmen is uitgebracht op de Libertarian Party, de Amerikaanse zusterpartij van de Nederlandse Libertarische Partij. De Libertarian Party staat net als de Nederlandse LP voor meer vrijheid, een veel kleinere overheid, lagere belastingen, en minder regels.

Record

Gary Johnson, de voormalige gouverneur van de staat New Mexico heeft hiermee het record gebroken van de libertarische presidentskandidaat Ed Clark, die 921.128 stemmen haalde bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 1980. Ook heeft hij hiermee meer dan twee keer zoveel stemmen gehaald dan Bob Barr, de LP-kandidaat in 2008.

Ron Paul

Het Libertarisme staat weer volop in de belangstelling in de Verenigde Staten. Ron Paul, een andere libertariër, word de "intellectual godfather" van de Tea Party beweging genoemd. Hij streed drie maal mee om de kandidatuur voor president, in 1988 voor de Libertarische Partij, en in 2008 en 2012 voor de Republikeinse Partij. Hij won de Republikeinse voorverkiezingen in 2012 in vier staten: Iowa, Maine, Minnesota en Louisiana. In opiniepeilingen met de vraag: “Op wie zou u stemmen als u kon kiezen tussen Obama, Romney en Paul?” scoorde hij 17 procent.

De twee belangrijkste factoren die Gary Johnson’s aantal stemmen laag hielden:

Factor 1: Geld

Republikeinen en Democraten gaven 2 miljard dollar uit aan de presidentiële campagnes van Barack Obama en Mitt Romney.

Libertariërs gaven drie miljoen dollar uit aan de presidentiële campagne van Gary Johnson.

Romney en Obama gaven 667 keer meer geld uit dan Gary Johnson.

Factor 2: Media

De media besteedden aan de campagnes van Mitt Romney en Barack Obama meer dan 1.000 keer meer aandacht dan aan de campagne van Gary Johnson.

Toch deden in totaal maar liefst 580 kandidaten van de Libertarian Party mee met diverse verkiezingen in het hele land. Hier volgt een greep uit de behaalde resultaten:

Top 3 staten voor de Libertarian Party bij de presidentsverkiezingen van 2012
3,5% in New Mexico
2,9% in Montana
2,5% in Alaska

Top 4 staten voor de Libertarian Party bij Senaatsverkiezingen van 2012
6.5% in Montana - meer dan het verschil tussen de Democraat en Republikein
6.1% in Missouri
5.8% in Indiana - meer dan het verschil tussen de Democraat en Republikein
4.3% in Arizona - meer dan het verschil tussen de Democraat en Republikein

Top 4 staten voor de Libertarian Party bij gouverneursverkiezingen van 2012
4.0% in Indiana