NederlandLokaal: Aruba reis Wubbo Ockels is kans voor Bonaire

SCHEVENINGEN, 20120823 -- De Nederlandse overheid kan de reis van Wubbo Ockels met zijn eco-zeilschip Ecolution naar Aruba aangrijpen om het Nederlandse eiland Bonaire uit de energiecrisis te helpen. Kandidaat kamerlid Ron de Haan voor Nederland Lokaal praat hierover vanmiddag met de natuurkundige en ex-ruimtevaarder op zijn jacht in Scheveningen Haven.

De Haan, die onlangs op Bonaire was, hoopt dat Wubbo Ockels zijn missie op Aruba wil verbinden met het eiland Bonaire, dat sinds 10 oktober 2010 samen met Saba en Saint Eustacius een bijzondere Nederlandse gemeente is geworden. Op Bonaire stijgen de energieprijzen met 50 procent als gevolg van een conflict tussen de windmolenproducent en het Energiebedrijf over de prijs van energie uit windmolens, dat inmiddels tot aan de rechtbank is opgelopen.

Wubbo Ockels blijft drie maanden op Aruba om mee te helpen projecten op het gebied van
duurzaamheid te ontwikkelen. Hij is daar op uitnodiging van premier Mike Eman. Het kabinet Eman
heeft de ambitie om Aruba, een eigen Staat binnen het Koninkrijk, in 2020 onafhankelijk te laten zijn van energiemaatschappijen en de energievoorziening volledig te hebben vergroend. Volgend jaar wordt al 50 procent van de behoefte uit wind- en zonne-energie gegenereerd.

Voordat Wubbo Ockels 1 januari vertrekt kan publiek het bijzonder zero-emission zeiljacht bewonderen tijdens de Open Havendagen in Scheveningen op 6 en 7 oktober.

Deel: ' NederlandLokaal Aruba reis Wubbo Ockels is kans voor Bonaire '