Jeneverproducent gaat voor record: grootste stoepbord ter wereld

Nederland drinkt 17.000.000 liter jonge jenever per jaar

LEIDEN, 20060831 -- Vanaf donderdag 31 augustus plaatst Hartevelt Jonge Jenever een maand lang het grootste stoepbord ter wereld (3 meter hoog) op de stoep bij verschillende slijterijen in Nederland. Het stoepbord, dat officieel is aangemeld bij het Guinness Book of World Records, dient ter promotie van de nieuwe extra grote fles van hartevelt jonge jenever (1,5 liter).

Met het grootste stoepbord ter wereld wordt letterlijk op grootse manier reclame gemaakt voor jonge jenever. Matthijs van Zanten van Hartevelt zegt daarover: "Jenever heeft een lange reclametraditie. Hartevelt wil die traditie op een eigentijdse manier voortzetten met de `Mannh-campagne'. Veel mensen vergeten dat jenever nog steeds heel populair is in ons kikkerlandje. Ieder jaar wordt er zo'n 17 miljoen liter jonge jenever verkocht."

17.000.000 Liter betekent 931.507 borrels per dag en 647 borrels per minuut. Worden die genuttigd door opa's in hun schommelstoel? Matthijs van Zanten: "Alhoewel jenever ook steeds vaker in cocktails wordt gemixt, richt Hartevelt zich niet op `de loungebank'. Maar de jeneverdrinker is ook niet zo oud als veel mensen denken. Vanaf 40 jaar worden de meeste borrels gedronken." Ter vergelijking: er wordt acht keer zoveel jenever gedronken als het steeds populairder wordende wodka. "Qua volume is Hartevelt in z'n eentje zelfs even groot als de hele wodkamarkt", sluit van Zanten af.

Met 17 miljoen liter per jaar is er voor iedere Nederlander een fles. Maar uit onderzoek blijkt dat met name mannen die liters voor hun rekening nemen: 80% van de jeneverdrinkers is man. Matthijs van Zanten: "Jenever is een echte mannendrank. Een koude borrel is voor veel mannen ook een statement van hun mannelijkheid." De top drie van interesses van de jeneverdrinker onderstreept de woorden van Van Zanten: voetbal, vissen en vrouwen.

Met zo'n 13% marktaandeel is hartevelt jonge jenever het grootste jenevermerk van Nederland. Het merk heeft zijn oorsprong in Leiden, waar Abraham Hartevelt in 1780 distilleerderij De Fransche Kroon kocht. Hartevelt is een merk uit de stal van Lucas Bols BV, het bedrijf dat onlangs werd gekocht door de Nederlandse ondernemer Huub van Doorne en dat daarmee weer in Nederlandse handen is.

Einde.

Deel: ' Jeneverproducent gaat voor record grootste stoepbord ter wereld '