25e Kunstroute Lauwersland blijft verrassen

DOKKUMER NIEUWE ZIJLEN, 20160301 -- Het 25-jarig Jubileum van Stichting Kunst aan Huis route Lauwersland belooft bezoekers een totaalbeleving aan kunst. Horen, zien, ruiken, voelen en proeven... het kan allemaal op een 190 km uitgestippelde route door het prachtige landschap van Noordoost Friesland en Noordwest Groningen.

Al 25 jaar stellen professionele kunstenaars, wonend en werkend in het gebied rondom het Lauwersmeer, in maart hun atelier open voor publiek. Inmiddels hebben ruim tweehonderd verschillende kunstenaars aan de Kunst aan Huis route deelgenomen. In dit jubileumjaar wordt middels het thema: “Zinnestrelend” de kunst voor zowel de bezoekers als de kunstenaars een totaalbeleving en worden alle zintuigen op scherp gezet. Aaibaar hout, gedichten in steen, voelbare schilderijen, proeven en ruiken aan klei, kunst waarin men mag graaien, eetbare sieraden, iets met graan en meer verrassingen. Twee gastkunstenaars maken speciaal voor deze route installaties om dit thema uit te werken.

Beeldend kunstenaar Paul Edens zal in het kerkje in Lichtaard een ruimtelijke installatie bouwen. Hoe en wat precies blijft bij deze kunstenaar tot het laatst toe altijd een verrassing. Paul licht een klein tipje van de sluier: “het streven is een ruimtelijk object met een knipoog naar een kinetische ervaring”. In galerie Gewaagd te Hornhuizen gaat kunstenaar Allard Medema aan de slag met het ontwikkelen van een audio-installatie genaamd “Mondfulness”, waarbij de bezoeker de dagelijkse handeling van het tandenpoetsen heel aandachtig beoefent. Na het poetsen voelt de bezoeker zich weer helemaal fris, zowel geestelijk als mondhygiënisch.

In totaal nodigen 28 kunstenaars in Groningen en Friesland bezoekers uit voor deze route.

In Friesland: Louise de Winter (schilder), Hannie Damen (tekenaar/schilder), Arno van Valburg (meubelmaker), Anki van de Kamp (objecten/installaties), Wies Noest (installaties), Kaneli-Smit (schilders), Machteld van Buren (schilder/collages), Jan Hooghiemstra (glas), Janet Slotboom (vilt-objecten), Wietske Hellinga (keramist), Ra van der Hoek (schilder/iPad-tekeningen/objecten/fotografie), Jan Reinder Adema (kartondruk), Anke Dijkstra-Wijnia (schilder).

In Groningen: Theo Leijdekkers (schilder), Sibrich Veenland  (keramist), Anne Wine (schilder/objecten/tekeningen), Hans Sas (fotograaf), Aly van der Wal (graficus/schilder), Matty de Vries (schilder/illustrator/vormgeving), Bertus Onderwater (beeldhouwer), Auk Russchen (organische objecten), Wianda Keizer (beelden/installaties), Reinier van den Berg (schilder/objecten/houtsnedes), Carla van de Ven (schilder/collages/herinneringsobjecten).

Het thema “Zinnestrelend” is door de kunstenaars verwoord en verbeeld in een fraai vormgegeven Jubileumboekje. Dit boekje is te koop tijdens de route of gratis bij aankoop van een of meerdere loten in de Kans-op-Kunst Loterij. Het boekje en de loten zijn verkrijgbaar bij alle kunstenaars. De te winnen prijzen zijn kunstwerken naar eigen keuze ter waarde van € 1000,-

De stichting Kunst aan Huis Lauwersland is jarig en trakteert.

Bezoekers kunnen op de route worden verrast op eetbare kunst. Kunstenares Jeanet Metselaar maakt deze ter plekke, bijgestaan door een chefkok.

In Kunstcafé De Dream in Dokkumer Nieuwe Zijlen is een informatiepunt ingericht, waar bestuursleden van de Stichting Kunst aan Huis aanwezig zijn om bezoekers te informeren over de kunstenaars en route. Hier kan men ook terecht voor een hapje en drankje, alvast een routefolder meenemen en een jubileumboekje en/of lot kopen.

De Kunst aan Huis route 2016 is geopend in de weekenden 12/13 en 19/20 maart van 11.00 – 17.00 uur. Het bezoek is gratis.

De 190 km kunstroute loopt door het prachtige landschap van Noordoost Friesland en Noordwest Groningen en kan op elk punt worden gestart. De locaties zijn herkenbaar aan de Kunst aan Huis spandoeken.

Alle informatie en een printbare routebeschrijving  is te vinden op:  www.kunstaanhuis.nl
en  facebook: https://www.facebook.com/kunstaanhuis

Folders met routebeschrijving zijn o.a. verkrijgbaar bij alle deelnemende kunstenaars, kunstencentra, bibliotheken e.d.

Deel: ' 25e Kunstroute Lauwersland blijft verrassen '