Wat te doen met spaargeld in 2016?

Wat is het verstandigst om te doen met uw geld in 2016?

ROTTERDAM, 20160221 -- De spaarrente op vrij opneembare spaarrekeningen is bij de grootbanken nu 0.6%. Dat is natuurlijk niet echt de moeite waard. U kunt er voor kiezen om over te stappen naar de aanbieder met de hoogste rente. Maar wat misschien slimmer is, is om uw spaargeld weg te zetten op een spaardeposito. Gaat u voor de hoogste spaarrente maar bent u ook bereid meer risico te nemen kunt u denken aan beleggen of investeren middels crowdfunding.

Spaarrentesvergelijken.net
Spaarrentesvergelijken geeft onder meer aan: een slimme overweging voor uw spaargeld zou kunnen zijn om het geld wat u niet nodig heeft te spreiden over meerdere deposito’s met verschillende termijnduur van 3, 6, 9, 12 maanden. Zodoende valt er iedere 3 maanden een bedrag vrij. Mocht dit niet nodig zijn kunt u kiezen voor een lange termijn deposito.

Meest lucratieve termijnduur?
De meest lucratieve termijnduur bij deposito sparen is 5 jaar. Gemiddeld genomen is de spaarrente rond die termijn het hoogste. Het verschil namelijk in rente met 10 jaar deposito sparen is meestal niet heel groot.

Beleggen via broker
Sparen lijkt uit door de lage spaarrente. Maar schijn bedriegt want volgens cijfers van DNB stond er nog nooit zoveel spaargeld op Nederlandse spaarrekeningen als afgelopen jaar, (336 miljard euro). Er komt echter wel steeds meer interesse naar alternatieven zoals bijvoorbeeld beleggen. Er zijn tegenwoordig allerlei brokers actief die vaak goedkopere tarieven hanteren dan de grootbanken. De meeste brokers bieden ook gratis en vrijblijvend een informatiemap aan zodat u zelf kunt ontdekken of beleggen wat voor u is.

Geld investeren middels Crowdfunding
Crowdfunding is een wat nieuwere manier om uw geld te investeren. Met crowdfunding betalen meerdere mensen mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Er is bij crowdfunding geen tussenkomst van een financiele instellingen en hierdoor zijn de kosten vaak lager en de opbrengsten in rendement in algemene zin hoger. Er is echter wel een risico dat de bedrijven failliet gaan en u uw geld kwijt bent. Informeer altijd goed voor u investeert.

Deel: ' Wat te doen met spaargeld in 2016? '