Levensgrote schaduwkunst in Amsterdam voor aandacht vluchtelingen

Kunstproject rondom Wereld Vluchtelingendag

AMSTERDAM, 20130613 -- Donderdag 20 juni domineren levensgrote schaduwen het Amsterdamse straatbeeld. Die dag staat in het teken van Wereld Vluchtelingendag. De actie is afkomstig van Stichting Vluchteling die met confronterende schaduwkunst oproept tot aandacht voor de actuele humanitaire crisis wereldwijd. De situatie waarin duizenden Syrische vluchtelingen momenteel verkeren in o.a. Jordanië, Libanon en Irak verslechtert met de dag.

Street art kunstenaars in actie
Nederlandse street art kunstenaars brengen op prominente lokaties in Amsterdam de ‘onzichtbare levens’ van vluchtelingen in beeld. Vanaf 17 juni zijn kunstenaars DHM, Ives.one en Dopie dag en nacht bezig met het plaatsen van schaduwen van vluchtende mensen die tonen welk leed zij ondergaan: honger, dorst, verdriet, vermoeidheid, pijn en angst. De schaduw-street art heeft een opvallend en confronterend effect op het rondlopend publiek. Mensen zullen letterlijk niet meer om de vluchtelingen heen kunnen.

Donderdag 20 juni 2013 – Wereld Vluchtelingendag
De Verenigde Naties hebben 20 juni uitgeroepen tot Wereld Vluchtelingendag. Wereldwijd wordt op deze dag aandacht gevraagd voor het lot van vluchtelingen. Aandacht om te blijven streven naar oplossingen voor de miljoenen vluchtelingen en ontheemden die nog altijd op zoek zijn naar familie, vrienden, veiligheid en een betere toekomst. In Nederland vraagt Stichting Vluchteling aandacht middels onder meer de schaduwkunst actie in de Nederlandse hoofdstad. Gemeente Amsterdam verleent haar medewerking aan het kunstproject dat te bezichtigen is van donderdag 20 juni tot en met zondag 30 juni op diverse locaties in de binnenstad.

Over Stichting Vluchteling: Stichting Vluchteling is een noodhulporganisatie die zich wereldwijd inzet voor hulp aan vluchtelingen. Bij acute nood zorgt Stichting Vluchteling voor directe hulp, zoals onderdak, medische zorg, hulpgoederen, voedsel, schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen.
Meer informatie: www.vluchteling.nl

Over de schaduwkunst actie: De Nederlandse urban en street art kunstenaars DMH, Ives.one en Dopie zetten zich in om aandacht te vragen voor Wereld Vluchtelingendag. Op diverse locaties in de Amsterdamse binnenstad, zoals onder meer het Museumplein, het Spui en het Leidseplein, plaatsen zij levensgrote schaduwen van vluchtelingen. Op maandag 17 juni is er een persmoment om 14:30 met mogelijkheid tot beeldopnamen van de street art en interviews met Tineke Ceelen (directeur Stichting Vluchteling), en de street art kunstenaars DHM, Ives.one en Dopie. Allen zullen zich verzamelen op het Museumplein ter hoogte van de Albert Heijn.

Over de street art artiesten: DHM ook wel bekend als Hugo Mulder wordt gezien als een pionier in street art. Vanuit zijn liefde voor graffiti is hij nu werkzaam als artdirector/designer voor klanten als Nike, Coca Cola en Heineken. IVES.one is een Amsterdammer die vanaf 1996 werkt aan combinaties van freehand en stencil work. Zijn werk is te zien van Amsterdam tot New York. Hij is een van de co-founders van Project ASA (Amsterdam Street Art), dat is opgezet om street art te promoten.

Deel: ' Levensgrote schaduwkunst in Amsterdam voor aandacht vluchtelingen '