GEEN VLUCHTELING OP STRAAT OF IN DE CEL

Brede steun voor protest vluchtelingen Manifestatie 23 maart Museumplein

Amsterdam, 20130315 -- Onder de leus ‘Geen vluchteling op straat of in de cel' organiseren vluchtelingen uit de ‘Vluchtkerk’ in Amsterdam en het ‘Vluchthuis’ den Haag, samen met ondersteunende organisaties een demonstratie naar en manifestatie op het Museumplein in Amsterdam op zaterdag 23 maart. Voorafgaand aan de manifestatie verzamelen mensen zich om 13:00 bij de Vluchtkerk in Amsterdam (Eric de Roodestraat 16, Bos en Lommer) voor een demonstratieve optocht naar het Museumplein. De manifestatie begint om 14:30.

Steeds meer organisaties, politieke partijen en bekende Nederlanders hebben zich de afgelopen maanden solidair verklaard met het protest tegen de onmenselijke behandeling van uitgeprocedeerde en onuitzetbare vluchtelingen.

Onder de 72 organisaties die de actie ondersteunen bevinden zich: politieke partijen  zoals SP, Groenlinks en PvdA-Amsterdam, vakbond Abvakabo-FNV, kerkelijke instanties zoals de Protestantse Diaconie en de Rotterdamse Pauluskerk en islamitische organisaties zoals de Unie van Marokkaanse Moskeeorganisaties in Nederland. Ook bekende Nederlanders zoals Marlene Dumas, Huub Oosterhuis, Jan Pronk, Sonja Barend, Anja Meulenbelt, Hanneke Groenteman en Hennie Vrienten hebben hun steun uitgesproken.

Al bijna een jaar voeren vluchtelingen actie tegen het Nederlandse asielbeleid. Wat in mei 2012 begon als een protest in Ter Apel door Irakese vluchtelingen tegen het uitzetbeleid, is uitgegroeid tot een landelijke beweging van vluchtelingen. Zij treden uit de onzichtbaarheid van hun illegale bestaan en klagen een beleid aan dat hen niet kan uitzetten maar op straat ‘klinkert’ of herhaaldelijk in detentie houdt zonder uitzicht op een oplossing.

De protestmanifestatie is des te actueler omdat de vluchtelingen in Amsterdam op 31 maart het tijdelijke onderkomen van de ‘Vluchtkerk’ moeten verlaten en weer op straat staan.

Het  PROGRAMMA van de MANIFESTATIE op het MUSEUMPLEIN bestaat uit sprekers vanuit de vluchtelingengemeenschap, Amnesty International, politici van SP, GL en CU, PvdA afdeling Amsterdam, hoogleraar migratierecht Thomas Spijkerboer, asieladvocaat Maartje Terpstra en bekende Nederlanders. Ook zijn er optredens van de band ‘Kumbiacl”, de band ‘We are here’ uit de Vluchtkerk in Amsterdam en leden van het Nederlands Blazersensemble (o.v.)

Vluchtelingen uit Somalië, Irak, Soedan, Ethiopië, Eritrea, Mauritanië, Jemen, Guinee en Kenia bivakkeren, na tentenkampen in Den Haag en Amsterdam, in gekraakte kerken in diezelfde plaatsen. Het betreft vluchtelingen die niet terug kunnen omdat hun land hen geen ‘laisser passer’ geeft, zoals bv. Ethiopië. Of die niet terug durven omdat hun land volgens internationale maatstaven onveilig is, zoals bv. Somalië en Irak. Veel vluchtelingen zijn door de IND afgewezen omdat deze instantie meent hun identiteit niet te kunnen vaststellen, zonder in te gaan op de redenen van hun vlucht.

De manifestatie is een protest tegen de regering die halsstarrig blijft ontkennen dat er een probleem is.

Vluchtelingen uit Aziel Zoekers Centra (AZC’s) uit het hele land zullen met bussen naar de demonstratie en manifestatie komen.

Op 23 maart worden er ook acties van vluchtelingen gehouden in Italië (Bologna) en Duitsland (Berlijn)

Deel: ' Manifestatie 'Geen vluchteling op straat of in de cel' in Amsterdam '