Dé retailtrend van 2013: Winkelen op afspraak


Amsterdam, 20130613 -- In verschillende metropolen is het al de trend van 2013, nu zet die ook door naar Amsterdam: winkelen op tijden dat het de consument uitkomt. Rebecca van der Wurff opent haar couture lingerie & erotiek boetiek Pleasurements aan de Bloemstraat in Amsterdam uitsluitend op afspraak.

In het buitenland is winkelen op afspraak een begrip aan het worden. In Los Angeles, Parijs en Cannes bestaan verscheidene winkels die enkel op afspraak opengaan. ,,Heel chique en effciënt'', zegt Van der Wurff, eigenaresse van Pleasurements. ,,De klant krijgt zo waar voor zijn geld, want die kan de tijd nemen om de hele collectie goed te bekijken.''

Hoewel naar deze trend nog geen onderzoek is gedaan, past deze ontwikkeling volgens brancheorganisaties CBW-mitex wel in dit economisch tijdsgewricht. ,,Kopen op afspraak past in de trend dat dé consument steeds vaker zelf bepaalt waar en wanneer zij koopt.Tijd is schaars en wordt op deze manier zo effciënt mogelijk ingedeeld'', zegt Paul te Grotenhuis van CBW-mitex.

Ook voor de winkelier is het een uitkomst omdat die niet alleen kan bezuinigen op bijvoorbeeld beveiligingskosten, maar ook op personeelskosten. ,,Bovendien'', zegt Van der Wurff, ,,leert de verkoper de klant goed kennen waardoor de collectie op de wensen van de consument kan worden afgestemd.''

Onderzoek van het Hoofd Bedrijfsschap Detailhandel toonde kort geleden nog aan dat de consument meer maatwerk wil en een zeer persoonlijke benadering. Te Grotenhuis stelt dat die persoonlijke aandacht vooral wordt gegeven tijdens 'opening op afspraak'. ,,De winkelier kan dankzij de afspraak het personeel effciënt inplannen en er is sprake van gegarandeerde omzet. Een klant maakt geen afspraak in eigen tijd om vervolgens met lege handen huiswaarts te keren.'' 

Pleasurements


Deel: ' Dé retailtrend van 2013 Winkelen op afspraak '




Lees ook