Utrechtse Bazaar naar Papendorp-Utrecht


Na ruim 30 jaar op de bloemenveiling van Vleuten een nieuwe plek.

utrecht, 20120803 -- Op 19 augustus sluit de Utrechtse Bazaar na ruim 30 jaar haar deuren op de bloemenveiling van Vleuten. Zaterdag 25 augustus opent de Utrechtse Bazaar haar deuren aan de Groenwoudsedijk in Papendorp aan de rand van het centrum van de stad Utrecht. De eerste maand op de nieuwe locatie wordt met diverse festiviteiten omkleed.

De nieuwe plek is minder dan3 kilometerbij de huidige locatie op de bloemenveiling vandaan. Op de bloemenveiling in Vleuten is sinds 1981 elk weekend de Utrechtse Bazaar gehouden in de bloemenveiling van Vleuten. Na een zeker vijftien jaren lange zoektocht is een definitieve geschikte locatie gevonden. De Utrechtse Bazaar vertrekt als een van de laatste bedrijven uit het vinex complex Leidsche Rijn.

In de afgelopen maanden is het nieuwe pand (11.000m2) verbouwd tot een modern evenementencomplex dat aan alle moderne eisen voldoet. Langs de binnenmuren zijn verkoopunits/boxen  gebouwd. Er is een foodcourt met horeca-units en een groot gezellig terras.

Het nieuwe adres is Groenewoudsedijk 6 Papendorp Utrecht. Dat ligt vlakbij knooppunt Oudenrijn, bij de snelwegen A2 & A12 en dichter bij de stad Utrecht, zodat mensen ook met de fiets naar de  Utrechtse Bazaar kunnen komen. Wie van de Ring Utrecht van of naar de jaarbeurs rijdt, kan de hal vanaf de De Meernbrug zien liggen. De Utrechtse Bazaar trekt duizenden bezoekers per weekend. Voor al deze bezoekers komt er snel een goede verbinding met het openbaar vervoer en is op de Groenewoudsedijk 6 een parkeerterrein aangelegd met 1250 parkeerplaatsen. De officiële wegbewijzering naar de nieuwe locatie wordt door de Gemeente in augustus 2012 geplaatst, zodat de aanrijdroutes vanuit alle windstreken naar de nieuwe locatie duidelijk zichtbaar en vindbaar zijn.

De Utrechtse Bazaar- standhouders krijgen in het nieuwe complex de mogelijkheid hun goederen op te slaan. Er hoeft niet elke zondag leeg opgeleverd te worden, zoals zij 30 jaar lang gewend zijn in de bloemenveiling in Vleuten.

De Utrechtse Bazaar vindt nog altijd alleen in het weekend plaats, maar de hal wordt nergens anders voor gebruikt. Dat betekent dat vaste verkopers hun spullen kunnen laten staan.

Naast de vaste kramen, komen er ook verkoopunits/boxen met afmetingen van negen tot en met veertig vierkante meter. Deze boxen zijn bijvoorbeeld erg geschikt voor verkopers van meubels en grotere elektronica, want ook die kunnen de spullen laten staan en de box veilig afsluiten.

Om ervoor te zorgen dat ook de bezoekers de nieuwe hal kunnen vinden, is er een brede mediacampagne opgezet voor radio, tv en alle grote huis aan huis bladen in de hele provincie Utrecht en een deel daarbuiten. Er wordt reclame gemaakt op straat en er gaan promotieteams het land door om bekendheid te geven aan de nieuwe locatie en uitstraling.

De Utrechtse Bazaar is als Zwarte Beurs in 1981 opgericht door Hans van der Heijden en vestigde zich in de bloemenveiling in Vleuten. De bloemenveiling/locatie kwam in 1996 binnen de gemeentegrens van de stad Utrecht te liggen. De afgelopen jaren is er een complete woonwijk om het terrein van de bloemenveiling ontstaan.

EINDE PERSBERICHT

Over de Utrechtse Bazaar De Utrechtse Bazaar is al sinds 30 jaar dé centrale plek in Utrecht en omgeving van ondernemerschap (500 standhouders per weekend, jaarlijks ruim 2.800 standhouders), werkgelegenheid en gezelligheid, waar alle culturen met plezier samenkomen. De Utrechtse Bazaar is daarmee een unieke vrijetijdsbesteding in de regio Utrecht voor alle doelgroepen. Overdekte markten zijn wezenlijk anders dan buitenmarkten. Het verschil zit hem niet alleen in de soort handel dat wordt aangeboden, of het publiek dat komt,  maar ook de sfeer die er heerst is bepalend voor de beleving van alle deelnemers. Overdekte markten zijn voor veel mensen een dagje uit. Er is geen invloed van weersomstandigheden zoals bij buitenmarkten. Dit gerief is belangrijk voor bezoekers én standhouders. Verder is er een veel grotere variatie in aanbod. Een gezonde overdekte markt is met 500 kramen veel groter dan een buitenmarkt. Standhouders kennen meer concurrentie onder elkaar. Dit stimuleert ondernemerschap en interactie tussen standhouder en bezoeker.

De Utrechtse Bazaar is een handelsplaats, voor jong en oud, rijk en arm, en is een verrijking voor de weide omtrek en het hele land en creëert diverse spin off effecten zoals:

  • Culturele attractie; in deze multiculturele samenleving is een dergelijke markt van enorm groot belang.
  • Trekpleister voor de gemeente Utrecht; bezoekers komen uit de regio met een cirkel van60 km.
  • Aantrekkelijk voor vele doelgroepen, jong en oud, arm en rijk, autochtoon en allochtoon.
  • Integratie op harmonische wijze: ‘’Ontmoeting is eigenlijk de sleutel tot integratie.’’
  • Leerschool en springplank voor startende ondernemers; doordat standhouders geen grote startkapitalen of diploma’s nodig hebben (‘’In deze maatschappij wil men graag universitaire mensen aan het werk hebben maar we hebben ook te maken met een grote groep lager opgeleiden. Dit is een goede kans voor hen om kennis te maken met ondernemerschap.’’ KvK - J. van der Vis).
  • Gevarieerd aanbod uit alle windstreken.
  • Bijverdiensten voor studenten, handelaren en particulieren.


Deel: ' Utrechtse Bazaar naar Papendorp-Utrecht '




Lees ook