Steeds meer mensen importeren een auto uit Duitsland. Het aanbod bij onze buren is over het algemeen groter en de aanschafprijzen van auto’s liggen er lager dan in Nederland. Het importeren van een auto is echter nog niet zo eenvoudig. In dit artikel bespreken we de stappen die je moet nemen om een auto uit Duitsland te halen.

Auto uitkiezen

Zonder eerst een auto uit te kiezen valt er natuurlijk weinig te importeren. Zoals we al eerder noemden geniet je in Duitsland van een groter aanbod dan op de Nederlandse markt. In Duitsland wonen nou eenmaal meer mensen, dus er worden ook meer auto’s te koop gezet. Nog een mooi aspect van de Duitse automarkt is het feit dat de auto’s er vaak beter uitgerust zijn met opties. Omdat de aanschafprijzen er lager liggen houden mensen meer geld over om uit te geven aan opties.


Papieren in orde brengen

Zoals bij elke transactie komt er ook bij het kopen en importeren van een auto veel papierwerk kijken. Vaak is het beter om dit uit te besteden aan een partij die veel ervaring heeft met dit soort zaken. In Nederland is DasImport Auto Import zo’n partij. Waar voor ons het importeren van een auto een hoofdpijndossier kan zijn, is het voor zulke bedrijven niet meer dan een routine klusje. Als de papieren in orde zijn kan het transport geregeld worden. In sommige gevallen is het goedkoper om de auto op een oplegger te laden dan hem zelf naar huis te rijden, dus zorg ervoor dat je goed je onderzoek doet.

Kenteken aanvragen

Er is één ding dat alle Nederlandse auto’s gemeen hebben. Of je nou een boodschappenwagentje of een supercar rijdt: je bent verplicht een oranje-geel kenteken op je auto te monteren. Voordat je dat mag doen moet de auto gekeurd worden door de RDW. Bij dit instituut wordt gecontroleerd of de auto voldoet aan alle Nederlandse regels. Als je auto niet voldoet aan deze regels mag hij simpelweg de weg niet op. Deze keuring is even duur voor elke auto en kost je iets meer dan 100 euro.

Na de RDW keuring is het tijd om BPM te betalen. Bij het aanschaffen van een auto in Nederland moet deze vorm van belasting altijd betaald worden. Als je een auto uit het buitenland haalt ontkom je hier dus niet aan. De hoogte van de BPM wordt bepaald aan de hand van de gecombineerde CO2 uitstoot van je auto. Voor een elektrische auto hoef je dus geen BPM te betalen, maar voor een slurpende V8 kun je aardig wat geld kwijt zijn.

Deel: ' Wat zijn de stappen voor het importeren van een auto uit Duitsland? '




Lees ook