De wereldberoemde fotograaf Oliviero Toscani komt naar De Balie


AMSTERDAM, 20150127 -- De wereldberoemde fotograaf Oliviero Toscani (72), bekend van onder meer zijn radicale campagnes voor Benneton in de jaren negentig, spreekt op 10 februari in De Balie over zijn lange loopbaan en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van kunstenaars en reclamemakers. Er zijn maar weinig mensen, stelt hij, die over voldoende energie en durf beschikken om creatief te zijn. 'Creativiteit moet subversief, visionair en verontrustend zijn.’

Voor Benneton maakte Toscani campagnes over onder andere racisme (denk aan de witte baby aan de zwarte borst), aids en de strijd tegen de maffia en geweld. Toscani maakte Benetton groot met deze shock-campagnes, maar werd in 2000 ontslagen na een reclamecampagne waarin ter dood veroordeelde Amerikaanse gevangenen figureerden.

Na afloop van zijn lezing kijken we met Toscani terug op zijn werk, drijfveren en idealen. Welke lessen wil hij meegeven aan de volgende generatie kunstenaars, fotografen en ontwerpers? En hoe ziet hij de relatie tussen commercie en kunst? Jonge kunstenaars, reclamemakers en creatievelingen zijn aanwezig om vragen te stellen aan Toscani. De discussie wordt geleid door Lennart Booij.

‘Drugsdealers van de reclamewereld’
Toscani staat niet alleen bekend om zijn baanbrekende fotografie, maar ook om zijn aversie tegen de reclamewereld. In 1995 publiceerde hij Reclame is een lonkend lijk, een pamflet waarin hij met naam en toenaam collega’s bekritiseerde en opriep tot een Neurenbergs proces tegen de reclamewereld. Het boekje werd in liefst achttien talen vertaald. ‘Die advertenties botsen enorm met de werkelijkheid, ze worden door drugdealers gemaakt. Nooit heb ik hoeriger mensen ontmoet dan in de reclamewereld. En dan noemen ze zichzelf ook nog art director, of creative director. Dat deed zelfs God niet. Zeg me, wat voor kunst dirigeren die reclamelui in hemelsnaam?’

Over Oliviero Toscani
Toscani (1942) studeerde fotografie en grafische kunst aan The Academy of Arts in Zurich. Hij fotografeerde voor verschillende tijdschriften en merken, van Valentino tot Chanel. Bekendheid verkreeg hij door zijn campagnes voor Benneton van 1982 tot 2000. In 1993 richtte hij Fabrica op, een onderzoekscentrum waar jonge mensen werken aan nieuwe ontwikkelingen op gebied van ontwerp, design, fotografie en nieuwe media. Het werk van Toscani is wereldwijd geëxposeerd en meerdere malen bekroond.


An Afternoon with Oliviero Toscani
Datum: dinsdag 10 februari 
Aanvang: 15.00
De Balie, Grote Zaal
Informatie en tickets via de website van De Balie
Portfolio Toscani



Deel: ' De wereldberoemde fotograaf Oliviero Toscani komt naar De Balie '




Lees ook