Inhakers Olympische Spelen vooral effectief voor (fris)dranken


AMSTERDAM, 20120813 -- Becel, Delta Lloyd, Coca-Cola, McDonald’s en de NS; het is een greep uit het grote aantal adverteerders dat de reclameblokken vult rondom de Olympische Spelen. Adverteerders uit verschillende branches besteden een slordige bruto 25 miljoen euro om een graantje mee te pikken van de populariteit van het event. Ze zoeken naar een overtuigende manier om in te haken op de Spelen, maar valt dit de consument op en zijn deze investeringen effectief?

Consumer Connection Study (CCS) van Aegis Media heeft het besluitvormingsproces van 10 verschillende categorieën (frisdranken, bier, verzekeringen, verzorgingsproducten, wasmiddelen, automerken, films, mobiele telefoons, kledingmerken en vakanties) in kaart gebracht. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten vinden dat communicatie voor (fris)dranken het meeste opvalt als het gaat om sponsoring van / inhaken op een sportevenement.

Biermerken zijn het meest effectief als het gaat om het trekken van aandacht van de consument rondom sportevenementen. Ook frisdranken zijn opvallend en bezetten een goede tweede plek. Wat betreft de overige segmenten die in CCS zijn onderzocht staan automerken op de derde plek, gevolgd door mobiele telefoons. Wanneer het gaat om het sponsoren van / inhaken op een sportevenement, laat de categorie persoonlijke verzorging de laagste score zien.

Een andere opvallende uitkomst is het verschil in opvallendheid per geslacht. Zo staan mannen meer open voor sportsponsoring dan vrouwen en zelfs als het gaat om meer vrouwelijke producten - zoals persoonlijke verzorging, kleding en wasmiddelen - zeggen mannen meer aandacht te hebben voor communicatie van deze productgroepen rondom sportevenementen dan vrouwen.

Uit eerder onderzoek van marktonderzoekbureau Bureau Consumenten Onderzoek (BCO) bleek dat de volgende merken het sterkst geassocieerd worden met de Olympische Spelen:

1 Adidas
2 Heineken
3 Nike
4 AA Drink
5 Coca Cola
6 Rabobank
7 Aquarius
8 NOS
9 ING
10 De Telegraaf 

Ook hieruit blijkt de sterke relatie tussen dranken en het sportevenement wat betreft bekendheid: 4 van de 10 merken vallen binnen deze categorie! Bovendien zien we in deze lijst geen enkel merk in de categorie persoonlijke verzorging ondanks zware aanwezigheid van verschillende spelers, zoals Dove en Rexona. 

Wil je als adverteerder effectief communiceren, dan is het van belang om je eerst goed te oriënteren op de passendheid van je merk bij een groot event als de Spelen. Past je merk, dan boek je goede resultaten. In de andere gevallen is het beter om een wat rustiger periode en een ander Umfeld op te zoeken.

CCS is een door Aegis Media uitgevoerd, uniek doelgroeponderzoek onder 4.000 NOM respondenten. Niet eerder kregen adverteerders en planners toegang tot zoveel data over hun doelgroepen. Van segmentatie, het bereik van ruim 40 touch points, de consumer journey en het mediagedrag over de dag, tot aan een daadwerkelijke planningmodule.


Deel: ' Inhakers Olympische Spelen vooral effectief voor (fris)dranken '




Lees ook