WeSecureIT lanceert DOA-campagne en sponsoring Hulphond Nederland

Den Haag, 20131112 -- Surf veilig, of surf niet. Het was dé pay-off van de campagne die WeSecureIT tijdens de Business Beurs Haaglanden lanceerde. Als doel: ondernemers bewuster te laten worden van veilig gedrag op het net. Om deze leus kracht bij te zetten, werden er dan ook gratis condooms uitgereikt. Immers, een goede bescherming tegen de DOA –Digitaal Overdraagbare Aandoening – is de eerste stap! Een gewaagde actie, zacht gezegd. “Gewaagd, dat zeker, maar ook een actie die blijft hangen,” legt Wouter Parent uit. "Ook al werden enkelen wat ongemakkelijk bij het ontvangen van een condoom, toch zag je de boodschap overkomen."

Samenwerking Hulphond Nederland

Tegelijkertijd vroeg het IT-veiligheidsbedrijf aandacht voor Stichting Hulphond Nederland. Tien procent van de opbrengsten van de workshops en in-company Security Awareness trainingen die worden gegeven door WeSecureIT gaat naar de stichting. Een brug die ogenschijnlijk onlogisch lijkt, maar voortkomt uit Parents passie voor viervoeters in combinatie met de gemene deler ‘veiligheid’. Immers, het zijn de hulphonden die hun baasjes weer veilig en zelfstandig laten functioneren.

De reactie op de DOA-campagne en de samenwerking met Hulphond Nederland waren reden genoeg om de aanwezigheid op de beurs geslaagd te noemen. “Klopt. We hebben hiermee weer een stukje bewustwording kunnen creëren. Tijdens de hackerworkshop bleek dan ook dat de aanwezige ondernemers niet genoeg stilstaan bij de risico’s die zij lopen als gevolg van beperkte kennis en een te minimaal IT-beleid.”

Veiligheidsscan

Een veel voorkomend probleem. Online gedrag van medewerkers en kennis over de gevaren blijkt in de praktijk veel te wensen over te laten. Om goed in kaart te kunnen brengen hoe de huidige situatie binnen de organisatie is gesteld, voert WeSecureIT dan ook veiligheidsscans uit. Tijdens de beurs maakten de aanwezige ondernemers kans op zo’n veiligheidsscan. “Zo’n scan brengt de huidige situatie in kaart en geeft aan op welke vlakken er risico’s worden gevormd. Deze scan is voor iedere onderneming waardevol. Zelfs een zelfstandige. Want ook een eenpitter kan door zijn veelvuldige activiteit op het web en het beheren van waardevolle klanteninformatie grote risico’s lopen om deze gevoelige informatie te lekken,” aldus Parent.

Tijd om wakker te worden, wat Parent betreft. En dat heeft in zijn ogen niets te maken met bangmakerij, maar simpelweg risico’s verminderen en kostenbesparing. “De financiële én immateriële gevolgen van lekkende informatie kunnen immens groot zijn. Daarnaast is de overheid bezig met een nieuwe wetgeving rondom het bewaken van klantgegevens. Je kunt als ondernemer niet meer wegkomen met ‘ik wist het niet’. De wetgever houdt jou aansprakelijk voor het verliezen van gevoelige data die gevolgen heeft voor derden. Die boetes wil je beslist voorkomen.”

DOA-campagne

Veiligheid op het web betreft dus veel meer dan uitsluitend een virusscanner. Die zogenaamde DOA is slechts een symptoom van de mogelijke gatenkaas in de IT-omgeving. Veilig het internet op gaan om bewust te worden van wat je deelt, welke programma’s je gebruikt, hoe je omgaat met wifi, en noem maar op. Laat zo’n veiligheidsscan de zogenaamde DOA-test zijn, en laat een goed IT-beleid het antwoord zijn op de digitale condoom. Wie weet kunnen die digitale ziektekiemen dan terug gebracht worden tot een minimum.

Deel: ' WeSecureIT lanceert DOA-campagne en sponsoring Hulphond Nederland '