Publisher weigert conversie attributie partijen


AMSTERDAM, 20131126 -- Belgisch grootste aanbiedingswebsite Solden.be werkt samen met bijna 500 webshops en heeft dagelijks bijna 1500 bezoekers. Solden.be stopt nu echter de samenwerking met een handvol adverteerders waarvan bekend is dat die gebruik maken van conversie attributie software. “De software is ontransparant en dus onbetrouwbaar”.

Doorgaans wordt een publisher uitbetaald wanneer een consument via de website van de publisher op de website van de adverteerder is gekomen en iets koopt. Deze manier van sales toewijzen is wellicht verleden tijd.

Conversie Attributie
Conversie attributie bedrijven als Shop2market menen dat reguliere tracking software verkeerde informatie geeft, waardoor de ‘verkeerde’ publisher wordt uitbetaald. Shop2market vindt namelijk dat de sale niet altijd moet worden toegewezen aan de publisher waar de consument het laatst vandaan komt voordat de aankoop gedaan werd. Shop2market bracht daarom een systeem op de markt dat naar eigen zeggen “de werkelijke bijdrage van advertentiekanalen” bepaalt en beweert dat in een normale situatie slechts 40% van de betaalde bezoekers waardevol verkeer is.

Gevolgen voor publishers en adverteerders
Adverteerders hopen met conversie attributie betalingen beter te verdelen en als welkome bijkomstigheid in crisestijd geld te besparen. In de praktijk rekenen alle publishers die veel conversies kunnen leveren adverteerders af naar prestatie voor hun inzet. Worden goed converterende bezoekers opeens toegekend aan eerdere publishers of andere kanalen, dan daalt de prestatie van de adverteerder. En daarmee dus ook de inzet van de publisher.

Om die reden heeft Solden.be besloten de samenwerking te stoppen met onder andere een grote speelgoedwinkel die niet met voor- en achternaam genoemd wordt. Het besluit werd genomen nadat er geen sales werden toegekend uit de bijna 1000 bezoekers die de website stuurde.

“Voor de betreffende adverteerders is dit erg jammer nu Solden.be een commercial heeft en mailings laat uitzenden naar honderdduizenden Vlamingen”, aldus de eigenaar van Solden.be.

Advertentie netwerken in beraad
De bij PAN aangesloten advertentie netwerken onderhandelen momenteel met Shop2market over meer duidelijkheid en transparantie omtrent het systeem. Op korte termijn zal een “Code of conduct” op het gebied van contributiemarge opsteld worden. Een aantal advertentie netwerken heeft al aangegeven in de toekomst duidelijk te maken wanneer een adverteerder gebruik maakt van conversie attributie software. Tot die tijd is het afwachten. 


Deel: ' Publisher weigert conversie attributie partijen '




Lees ook