Nieuwe kunstsector een feit:

400 miljoen euro jaaromzet in Nederlandse digitale kunst en cultuur

AMSTERDAM, 20110718 -- De Nederlandse digitale kunstsector heeft een jaaromzet van 400 miljoen euro en geeft werk aan ruim 10.000 mensen. Dit blijkt uit de 'Sectoranalyse E-cultuur' van Virtueel Platform die maandag 18 juli 2011 uitkomt. Het onderzoek werd uitgevoerd door bureau Veldkamp / TNS NIPO.

De sectoranalyse laat voor het eerst de omvang en karakteristieken zien van de relatief jonge maar snelgroeiende e-cultuursector. Een innovatieve sector die bestaat uit medialabs, kunstenaars, gamebedrijven, festivals, presentatieplekken en media- en kunstopleidingen. In het rapport zijn vijftien voorbeelden van Best Practice, goede e-cultuur, te vinden.

Trends
Uit het onderzoek blijkt verder dat organisaties sociale media (74%) de meest belangrijke ontwikkeling van het moment vinden, op de tweede plaats komt mobiele technologie (47%). Een struikelblok blijkt onduidelijkheid over auteursrecht, waar 37% van de ondervraagden graag betere oplossingen voor ziet. Websites, interactieve installaties, mobiele media en apps en games met een educatieve of culturele toepassing zijn belangrijke producten.

Innovatieve sector
Directeur Floor van Spaendonck: “Het is nu een feit: het onderzoek bevestigt met cijfers dat e-cultuur een eigen sector is binnen de kunst, met opleidingen, producenten en afnemers. In deze sector vinden unieke experimenten met kunst en nieuwe media plaats. Daarom is het zaak dat de overheid met een stevig e-cultuurprogramma deze ontwikkeling en dit onderzoek blijft stimuleren. Het werk van medialabs als Mediamatic, Waag, V2_ en andere pioniers draagt wezenlijk bij aan inhoudelijke reflectie en verdieping van de kennismaatschappij”.

Het onderzoek en de onderzoeksgegevens zijn als open data te raadplegen via https://www.virtueelplatform.nl/sectoranalyse

/// einde bericht ///

E-cultuur staat voor elektronische cultuur, en verwijst naar alle culturele en artistieke ontwikkelingen onder invloed van nieuwe media en opkomende technologieën.

Virtueel Platform is het sectorinstituut voor e-cultuur en zet zich in voor de ontwikkeling van excellente digitale cultuur in Nederland en internationaal. Na 2012 zal Virtueel Platform fuseren met architectuurinstituut NAi en Premsela in een nieuw instituut voor Creatieve Industrie.

Voor meer informatie over het onderzoek, het aanvragen van een rapport of beeldmateriaal van infographics en best practices kunt u contact opnemen met Michel Langendijk, hoofd communicatie 020 – 6273758 / 06 – 40963010, of direct met Mw. Floor van Spaendonck, directeur via 06 – 24101328.


Deel: ' Nieuwe kunstsector een feit 400 miljoen omzet in digitale cultuur '




Lees ook