Limburgse Arabieren houden zwembaden warm met polyetheen afdekzeil

MAASTRICHT, 20170501 -- Nu de zomer met rasse schreden nadert, worden veel zwembadjes alvast uit de garage of van de zolder gehaald. Iets dat niet iedereen weet, is dat het materiaal van veel baden en zeilen van een Limburgs bedrijf met Saoedische roots afkomstig is. De Zuid-Limburgse afdekzeil-verkoper legt verder uit hoe je met polyetheen afdekzeil je zwembad isoleert en ook nog eens stevig bespaart op je energierekening.

[polyetheen afdekzeil, foto verkoper.nl]

Polyetheen (PE) uit Limburg

Wanneer je deze zomer in een buitenbad vertoeft, is de kans groot dat enkele in Limburg gevestigde bedrijven hier een link mee hebben. Veel grotere baden worden namelijk gemaakt van polyetheen (PE). Dit polymeer is de meest gebruikte kunststof en kent veel toepassingen. Behalve meer “harde” baden worden bijvoorbeeld ook de afdekzeilen voor vele opblaasbaden en spa’s hiervan gemaakt.

Door polymerisatie van etheen ontstaat polyetheen. Dit is een duurzame stof met sterk isolerende eigenschappen. Een van de grootste etheen producenten ter wereld, Sabic, produceert in het Zuid-Limburgse Sittard-Geleen. Op het Chemelot terrein in Geleen wordt niet minder dan 1250 kiloton per jaar gemaakt. Sabic is van oorsprong een Saoedisch bedrijf dat deze activiteiten van DSM overnam.

Isoleren met afdekzeil

Veel permanente baden worden tegenwoordig voorzien van rolluiken om het water af te schermen. De duurdere uitvoeringen doen ook dienst als zogenoemde solar lamellen. De energiebehoefte daalt hierdoor aanmerkelijk, althans wanneer de zon schijnt. Bij veel badjes heeft een dergelijke constructie geen zin, omdat de zwembaden slechts tijdelijk worden opgebouwd. Dat hoeft geen probleem te zijn.

Met een afdekzeil van polyetheen of een andere vergelijkbaar isolerende stof wordt namelijk precies hetzelfde effect bereikt. Polyetheen heeft de voorkeur: het is erg sterk en taai en is verder bestand tegen de inwerking van chemicaliën en zuren. Ook neemt het vrijwel geen water op en heeft het sterk isolerende eigenschappen, zowel bij gebruik als grondzeil als ook bij gebruik als afdekzeil.

Energie besparen en andere mogelijkheden met polyethyleen

Door consequent een afdekzeil te gebruiken bij een bad wordt aanmerkelijk op energiekosten bespaard. Niet alleen verwarmt de zon het water onder het afdekzeil, ook gaat er geen warmte meer verloren wanneer het zeil gemaakt is van het sterk isolerende polyetheen. Het afdekzeil zorgt er verder voor dat u minder vaak het water hoeft te vernieuwen omdat het zwembad minder snel vervuilt.

U vindt deze isolerende afdekzeilen van polyetheen (ook wel polyethyleen genoemd) online onder meer bij afdekzeil-verkoper.nl, een in Maastricht gevestigd bedrijf.

Deel: ' Limburgse Arabieren houden zwembaden warm met polyetheen afdekzeil '