Operazangeres Anna Traub zingt in Opus Ultimum


Ook bariton Emmanuel Franco te horen samen met Antonio Simón op drie historische pianofortes

AMSTERDAM, 20140609 -- Op woensdagavond 11 juni 2014 (20.15 uur) wordt het programma 'Opus Ultimum – Zwanenzang' uitgevoerd door de flamboyante Zwitserse mezzosopraan Anna Traub en de internationaal doorgebroken Mexicaanse bariton Emmanuel Franco samen met de aankomende Spaanse fortepianist Antonio Simón op drie historische fortepiano-vleugels in de Posthoornkerk (Haarlemmerstraat) in Amsterdam. Het concert – dat tevens Antonio Simon's eindexamen recital voor zijn opleiding bij Richard Egarr is – is tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen het Conservatorium Amsterdam en Museum Geelvinck Hinlopen Huis (Sweelinck Collectie Historische Pianofortes).

Zwanenzang

Het programma 'Opus Ultimum' bestaat uit pianocomposities, die Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), Ludwig van Beethoven (1770-1827), Franz Schubert (1797-1828) en Johannes Brahms (1833-1897) aan het einde van hun scheppende leven schreven. Sommige stukken klinken droef, andere blij. Hadden deze componisten bij het schrijven ervan hun naderende levenseinde in zicht ? Bevat het een boodschap, een levensoverpeinzing of een herinnering aan een geliefde ? Wordt de grens van hun componeren verkend of overschreden. Deze zwanenzangen raken diepe emoties.

Mezzosopraan Anna Traub (Basel, Switzerland) studeerde af aan de Musikhochschule van Luzern, met eervolle vermelding. Ze heeft een onderscheidende diepgaande, donkere, mezzosopraan klank. Naast haar veelvuldig optreden als concertzangeres in oratorium, lied en kamermuziek, kreeg ze internationale waardering voor operarollen als Cherubino in W.A. Mozarts “Le nozze di Figaro“, de titelrol in “Orlando“ (G.F. Händel) en, in 2013, de titelrol in Bizet's “Carmen” en Kate Julian in Britten’s “Owen Wingrave”

Bariton Emmanuel Franco (Tijuana, Mexico), behaalde zijn bachelordiploma aan het San Francisco Conservatory of Music en nam deel aan een Young Artist Program in Mexico City, waar hij twee keer de Plácido Domingo Scholarship won. Hij kreegt bekendheid door zijn operarollen als Figaro (Barbier van Sevilla), Silvio (Pagliacci) en Notaro (Don Pasquale) met het Tijuana Opera Company,  en diverse opera’s met het San Francisco Conservatory of Music, o.a. Orpheus in the Underworld. Zijn solorepertoire omvat Bach's Magnificat, Mozart's Coronation Mass en Requiem, Handel's Messiah, en Orff's Carmina Burana.

Antonio Simón (Jaén, Spanje, 1976) studeerde af in piano aan het Koninklijk Conservatorium in Madrid en aan de Muziek Akademie van Zagreb. Naast zijn activiteiten als solist en begeleider op piano is hij docent  aan het Conservatorium van Malaga, Spanje. Hij heeft onder meer het volledige oeuvre voor cello en piano van Franz Liszt opgenomen. In 2014 startte hij met de Master opleiding voor de historische fortepiano aan het Conservatorium van Amsterdam onder leiding van Richard Egarr. De examencommissie bestaat uit onder meer Willem Brons, David Kuyken en Therese de Goede.

Bijzonder is ook, dat op drie verschillende historische pianofortes wordt gespeeld:

- 'Andenken an dem Tod', Wq. 189/12 (1781), en Freie Fantasie in fes-moll klein, Wq. 67 (1787), van Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) op de pianoforte vleugel van de hand van Johann Zahler (vroeg Weens mechaniek) uit ca. 1805

- 'Bagatelles', Op. 126 (1824) van Ludwig van Beethoven (1770-1827) op de pianoforte vleugel gebouwd door John Broadwood (Engels mechaniek) uit 1804

- Sonata no. 21 in Bes groot, D. 960, (1828) van Franz Schubert (1797-1828)  en 'O Tod, wie bitter bist du', in e klein, Op. 121 nr. 3 (1896) uit 'Vier ernste Gesänge' van Johannes Brahms (1833-1897) op de pianoforte vleugel gebouwd door Joseph Dohnal (Weens mechaniek) uit ca. 1825.

Museum Geelvinck – historische piano's

Ruim twee jaar geleden heeft Museum Geelvinck de Sweelinck Collectie onder zijn vleugels genomen. Met ruim 80 historische piano(forte)s is het op dit terrein de belangrijkste collectie in Nederland. Het geeft een goed beeld van de voornamelijk Amsterdamse pianobouw, die zijn bloeitijd had in de late 18e en 19e eeuw. In samenwerking met het Conservatorium van Amsterdam wordt deze collectie, die grotendeels al vele jaren in depot staat,  weer voor een breed publiek zichtbaar gemaakt en zullen in de toekomst de historische piano(forte)s zoveel mogelijk ook weer te beluisteren zijn.

Met wekelijkse concerten en een jaarlijks fortepianofestival wordt het behoud van ons muzikaal erfgoed bevorderd. Het museum stimuleert nieuwe generaties musici inspiratie te putten uit onze lange pianotraditie. Dit concert vormt tevens een voorproefje op het Geelvinck Fortepiano Festival in oktober, waar mezzosopraan Anna Traub – dit maal met Richard Egarr – ook op zal treden.

Meer informatie op: https://www.geelvinck.nl/concerten/antonio-simon-piano-in-de-posthoorn-2/

Concertinformatie:

woensdag 11 juni, aanvang 20.15 uur (deur open 19.45 uur)
Posthoornkerk, Haarlemmerstraat 124, 1013 EX Amsterdam

Tickets bestellen via Museum Geelvinck (onder 'Muziek') op: www.geelvinck.nl

Ticket: € 18,=;
voor Museumkaart, donateurs Stadsherstel, lezers Geelvinck Nieuwsbrief, Vrienden Museum Geelvinck en conservatoriumstudenten gelden diverse kortingsregelingen

Museum Geelvinck Hinlopen Huis
Keizersgracht 633
1017 DS Amsterdam
tel. 020 – 6390747 (kantooruren)
tel. 020 – 7155900 (receptiedesk)
info@geelvinck.nl

https://www.geelvinck.nl/

Open: dagelijks 11.00 – 17.00 uur; dinsdags gesloten, alsmede tussen 23 december en 5 januari

Museumkaart en Stadspas geldig; alsmede diverse kortingskaarten


Deel: ' Operazangeres Anna Traub zingt in Opus Ultimum '




Lees ook