Henk Guittart nieuwe artistiek leider Orlando Festival en Concours

KERKRADE, 20141029 -- De Stichting Kamermuziek Limburg kan terugzien op een zeer geslaagde editie van het Orlando Festival dat met een boeiend en hoogstaand concertprogramma, aansprekende masterclasses en lessen rond 6000 bezoekers trok. Voor het eerst werd een aantal avondconcerten in de brede regio geprogrammeerd. Gevolg was dat daarmee ook een nieuw publiek werd bereikt. De recettes vielen aanmerkelijk hoger uit dan in het afgelopen jaar.

Het eerste internationale Orlando Concours voor strijkkwartetten, de voortzetting van het voormalig Charles Hennen Concours, was van bijzonder niveau met deelnemers uit drie werelddelen. De winnaar van het concours, Quartet Berlin-Tokyo, verzorgde op 8,9 en 12 oktober een concertserie in Maasmechelen, Aken en Amsterdam ( Concertgebouw).

De programmering van het festival was de afgelopen drie jaar in handen van artistiek leider Maarten Mostert. Kort voor het festival heeft hij te kennen gegeven zijn functie neer te willen leggen. Aanleiding vormen gewijzigde persoonlijke omstandigheden in combinatie met andere drukke werkzaamheden. Naast het Orlando Festival is Maarten Mostert namelijk ook artistiek leider van de zeer succesvolle Amsterdamse Cello Biënnale, docent en coördinator cello aan het Amsterdams conservatorium en musicus in Amsterdam Sinfonietta. Het bestuur van de Stichting Kamermuziek Limburg betreurt zijn vertrek maar heeft begrip voor dit besluit.

Maarten Mostert is samen met zakelijk leider Hans Bosch op zoek gegaan naar een geschikte opvolger. Bestuur en festivalleiding zijn daarbij ook geadviseerd door Stefan Metz, de oprichter van het festival. Op relatief korte termijn werd een kandidaat gevonden in de persoon van Henk Guittart, die in het verleden enkele keren als musicus aan het festival heeft meegewerkt.

Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en was als altviolist en artistiek leider verbonden aan het door hem opgerichte Schönberg Ensemble. Met het internationaal befaamde Schönberg Kwartet, dat 33 jaar lang tot de top behoorde, werden liefst 35 cd’s opgenomen. Door de jarenlange samenwerking met tal van componisten en andere ensembles beschikt hij over een uniek internationaal netwerk. In 1987 was Henk Guittart de eerste 3-M Laureaat, een prestigieuze Nederlandse onderscheiding voor musici. Hij was hoofd van de afdeling kamermuziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en is tegenwoordig als kamermuziekdocent aan het Rotterdams Conservatorium, CODARTS, verbonden. Sinds 1991 is hij  tevens docent kamermuziek aan het Conservatorium van Maastricht.  Van 2006 tot 2013 maakte Guittart deel uit van de faculteit van het befaamde Banff Centre for the Arts in Canada, waar hij vanaf maart 2010 tevens gedurende drie succesvolle jaren artistiek directeur was van de herfst en winter programma's. In maart 2014 werd Guittart benoemd tot International Tutor for Strings aan het Royal Northern College for Music te Manchester.

Het bestuur van de Stichting Kamermuziek Limburg besloot op 5 oktober tot zijn benoeming tot nieuwe artistiek leider van het Orlando Festival en Concours. Inmiddels werkt hij met volle inzet aan de voorbereiding en programmering van de 34steuitgave van het festival waar komend jaar een concours voor piano trio’s deel van uitmaakt.

Deel: ' Henk Guittart nieuwe artistiek leider Orlando Festival en Concours '