Vraag 10 ondernemers of ze hun werk leuk vinden en de kans is groot dat ze bevestigend antwoorden. Ondernemen is namelijk ontzettend leuk en uitdagend. Vraag diezelfde 10 ondernemers wat ze het minst leuke onderdeel vinden en ze zullen waarschijnlijk in koor antwoorden dat het de administratie en andere zaken die bij het ondernemen horen zijn. Hier gaat gewoon veel tijd in zitten. Dat blijft zo, maar deze tools versnellen de processen aanzienlijk.
Online kassa
De eerste tool is niet alleen voor ondernemers interessant, maar ook voor klanten. Met een online kassa kunnen klanten afspraken direct online betalen. Ze ontvangen automatisch de factuur. Voor ondernemers is het een kleine investering (iets meer dan 100 euro per jaar) om een compleet kassasysteem aan te schaffen. De kassa kan niet alleen voor het afrekenen worden gebruikt, maar ook als webshop, voorraadsysteem en om facturen mee te versturen.
Een app
Apps maken het leven makkelijker, ook dat van ondernemers. Een beheer app is bedoeld voor ondernemers en medewerkers. Het is met zo’n app eenvoudig om het klantenbestand in te zien, zodat je letterlijk de gegevens van relaties bij de hand hebt.
Voor ondernemers met een wat groter bedrijf is het mogelijk om voor iedere medewerker een aparte login aan te maken. Zo kan iedereen zijn of haar eigen agenda bekijken. Als eigenaar en beheerder van de app zijn er veel mogelijkheden.
Gebruik een boekhoudprogramma
De techniek is er, waarom er dan geen gebruik van maken? De tijd dat je met 20 schriften voor je op je bureau de boekhouding zat te doen, ligt inmiddels ver in het verleden. De boekhouding wordt veel eenvoudiger met een goed boekhoudprogramma. Dit programma is uiteraard ook met de smartphone te gebruiken.
Het voordeel daarvan is dat bonnen direct kunnen worden gescand. Daarna is het een kwestie van uploaden naar de cloud. Bij de meeste boekhoudprogramma’s is hier geen aparte app voor nodig. Voor de ondernemers die het écht eenvoudig willen hebben, is een boekhoudtool met automatische beeldherkenning een optie. Dan hoef je alleen nog maar te controleren, omdat de bonnetjes vanzelf worden herkend.
Schakel specialisten in
Het is een beetje een afgezaagde vergelijking, maar een slager maakt ook geen brood. Administratie, met name de boekhouding, is een vak apart. Het kan geen kwaad om daar specialisten voor te benaderen, zeker als het boekjaar moet worden afgesloten. Daar betaal je natuurlijk wel voor, maar het levert je een hoop gemak op. Bovendien weet je zeker dat de boekhouding goed gebeurt. Niet dat je dit zelf niet kunt, maar als ondernemer heb je het al druk genoeg met al die administratie.
Een websitebouwer
Een goede website bouwen is al niet eenvoudig, deze onderhouden en vooral interessant voor de doelgroep houden is nog belangrijker. Voor het eerste zijn er diverse online tools te vinden, zowel betaald als gratis. Ook het onderhouden van de website kan grotendeels geautomatiseerd worden. Hierdoor spaar je weer tijd en daarmee kosten uit.