Laatste nieuws 26-04-2014: Recordpoging zal worden herhaald

Rick de Jong schrijft aan redactie Nieuwsbank: Bij decimaal 4891 maakte ik een fout en moest ik de poging helaas staken. De 03 had ik omgewisseld met 30. Omdat het foutloos moet heb ik moeten stoppen. Het Nederlands record staat nu dus op 4890 decimalen achter de komma.
Omdat ik toch voor het Europees record wil gaan komt er in enkele weken een tweede poging, waarschijnlijk in Maastricht. Er zijn gesprekken gepland voor het bespreken van de organisatie. Dus de actie voor AlzheimerNederland wordt nog even voortgezet en ik blijf gaan voor de 24000 foutloos.

Europese Geheugenrecordpoging voor het goede doel

Onthouden voor het werven van fondsen voor de Alzheimerstichting

AMSTERDAM, 20140610 -- Op 26 juli 2014 zal de Nederlandse geheugenatleet Rick de Jong een poging doen om het Europese én Noord-Amerikaanse geheugenrecord pi reciteren te verbreken. Het record zal plaatsvinden in de pi-toren van het Fletcherhotel te Amsterdam. Het huidig record staat op naam van Daniel Tammet die op 14 maart 2004, 22514 getallen uit het hoofd opnoemde. Rick heeft zijn streefgetal gezet op 24000 getallen en is hiervoor reeds enkele weken in training. De actie staat in het teken van het werven van fondsen voor de Alzheimerstichting.

Rick de Jong neemt sinds 2008 deel aan wedstrijd van de wereldgeheugensportbond (https://www.worldmemorychampionships.com/) en staat op het moment op plek 219 van de wereldranglijst. De lijst wordt aangevoerd door Duitsers, Chinezen en Engelsen. Huidig wereldkampioen is echter de Zweed Jonas van Essen. Rick  heeft reeds enkele records op zijn naam staan en staat met enkele onderdelen in de wereld top 100.

Het huidig record pi-memoriseren staat op naam van de Engelsman Daniel Tammet, die in 2004 in Oxford 22514 getallen opnoemde.  Rick zal zijn record neerzetten met behulp van geheugentechnieken waarbij de getallen worden omgezet in beelden en deze beelden worden onthouden door een groot rangschikkingssysteem.  Het systeem is een afgeleide van het Romeinse kamersysteem waarbij in de oudheid grote hoeveelheden informatie werd opslagen in het menselijk geheugen.

Het  idee om het record te gaan verbreken is ontstaan in het programma “Over de Kop” van de NTR. In 2012 noemde Rick 1750 getallen op van het getal Pi, nadat hij deze in één weekend had bestudeerd.  De bevriende Amerikaanse geheugenatleet Nelson Dellis bracht Rick op het idee om wat voor de Alzheimerstichting te gaan doen omdat Nelson in Amerika de stichting ondersteunt.  Nu Rick dagelijks geconfronteerd wordt met deze ziekte, zijn vader van 92 heeft de ziekte, was het idee geboren.  Zie ook de actiesite van de stichting: https://www.inactievooralzheimer.nl/rickdejong

Het Fletcher-hotel stelt de ruimte van de pi-toren ter beschikking en Rick wordt verder organisatorisch en geheugentechnisch ondersteund door Frans Duijts oprichter en eigenaar van het bedrijf “Dehoofdzaken”,  een bedrijf dat zich richt op time-management en technieken om slimmer te werken.

Deel: ' Europese Geheugenrecordpoging voor het goede doel '