100 middelbare scholieren verrast met bezoek aan War Horse in Carré

Daniel, Emma en Cheyenne winnen ‘klassenuitje van je leven’ naar de voorstelling War Horse in Carré

AMSTERDAM, 20140627 -- De leerlingen van drie middelbare scholen uit Den Haag, Heemstede en Hoorn waren gisteren erg verrast toen ze hoorden dat ze op klassenuitje gingen. Bestemming: Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Daar gingen ze namelijk naar de voorstelling War Horse. Zij dankten deze schoolreis aan de bijzondere motivaties van hun klasgenoten: Daniel Rojnic (15), Emma Garrelfs (15) en Cheyenne Warrink hadden de winnende motivaties.

Daniel, Emma en Cheyenne schreven waarom juist hun klas de schoolreis moest winnen:

Daniel (Vrije School den Haag): “Ik ben geboren in Kroatië, toen daar de oorlog net voorbij was. Ik ben opgegroeid met tien pleegbroers- en zusjes die de oorlog van dichtbij hebben meegemaakt. Zij hebben mij verteld hoe het voelt als je leven daardoor totaal verandert. Nu zit ik in een klas met allemaal kinderen die zoiets als een oorlog gelukkig nooit hebben meegemaakt. Ik zou heel graag met mijn klasgenoten naar deze voorstelling willen gaan, zodat zij misschien een beetje kunnen begrijpen hoe het is om zoiets mee te maken.”

Emma (College Hageveld, Heemstede): Dit jaar hebben we met geschiedenis de Eerste Wereldoorlog behandeld. We moesten voor een project een kijkdoos maken over de loopgraven. De winnaars mochten mee met een excursie naar Ieper. Dat waren drie leerlingen uit onze klas. Maar dat betekent dus ook dat 27 kinderen niet mee mochten. Om ons beter in de Eerste Wereldoorlog te kunnen verplaatsen, zou het natuurlijk fantastisch zijn om de voorstelling War Horse te mogen zien. Het is belangrijk om het verleden te kennen en te begrijpen, om zo de toekomst beter tegemoet te kunnen treden.”

Cheyenne Warrink (Copernicus SG, Hoorn): “Wij hebben een moeilijk jaar achter de rug met de klas. Een klasgenoot Arno had kanker en is begin dit jaar overleden. We hebben veel meegemaakt samen en ik vind dat we dit wel verdienen als afsluiting van ons schooljaar. De school en de mentor hebben ons zo goed begeleid, wat een fijne mensen. Ik denk, ik probeer dit gewoon.”

Ontmoeting met Joey
War Horse vertelt het indrukwekkende verhaal van de jongen Albert, wiens geliefde paard Joey verkocht wordt om te vechten in de Eerste Wereldoorlog. Een opmerkelijk verhaal over vriendschap en moed. De leerlingen kregen in Carré een ontmoeting met Joey en met een van de puppeteers. Ook konden zij vragen stellen aan de puppeteer en kregen zij meer informatie over de achtergronden van de Eerste Wereldoorlog en het verhaal, dat is gebaseerd op de roman van Michael Morpurgo.

Culturele reizen voor kinderen en scholieren
Cultuur is belangrijk voor klanten en medewerkers van ING. ING streeft ernaar om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek, daarom sponsort ING wereldwijd verschillende kunst- en cultuurprojecten. ING is hoofdsponsor van Koninklijk Theater Carré en organiseert regelmatig reizen voor kinderen en scholieren. Naast de culturele reizen naar Carré organiseert ING ook reizen naar het trainingscomplex van het Nederlands Elftal waar de winnende klas een clinic krijgt van een oud-international of de bondscoach.

War Horse is tot en met 28 september 2014 te zien in Koninklijk Theater Carré, daarna is War Horse te zien in Rotterdam, Breda, Groningen, Apeldoorn en Heerlen.

Deel: ' 100 middelbare scholieren verrast met bezoek aan War Horse in Carré '