Nijmegen 1944, het bombardement: geheugen, trauma en verwerking

Lezingen door Joost Rosendaal, Peter Nissen en Jos Joosten en intermezzo door Nijmeegse Opera en Operette Gezelschap

NIJMEGEN, 20140120 -- 1944. Een gedenkwaardig jaar voor Nijmegen. Bijna 800 Nijmegenaren verloren op 22 februari 1944 het leven en veel van het oude hart van de stad werd verwoest. Historicus Joost Rosendaal van de Radboud Universiteit legt uit wat er precies gebeurde en hij gaat in op de publieke verwerking van dit trauma. Beeldmateriaal van Nijmegen blijft in beeld en muziek uit de eigentijdse opera Ben je thuis voor het donker, uitgevoerd door het Nijmeegs Opera en Operette Gezelschap, illustreren de lezingen. Dinsdag 11 februari 2014 | 20.00-22.00 uur | Collegezalencomplex Radboud Universiteit Nijmegen Mercatorpad 1.

Peter Nissen, hoogleraar Spiritualiteitsstudies aan de Radboud Universiteit, geeft een korte lezing over de zin van herinneren. Jos Joosten, voorzitter van Numaga, de historische vereniging van Nijmegen en omgeving, en hoogleraar Nederlandse taal en cultuur aan de Radboud Universiteit, spreekt een column uit: Het bombardement van Nijmegen: een nieuw begin?

Deelname € 9,50 | medewerkers en Vrienden van de RU Nijmegen € 7,- | studenten gratis

www.ru.nl/sp/1944

Dit is een programma van het Soeterbeeck Programma van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Deel: ' Nijmegen 1944, het bombardement geheugen, trauma en verwerking '