NEDERLAND BEVESTIGT DOMINANTIE OP WK DEBATTEREN

Twee van de vier finaleteams op het wereldkampioenschap debatteren kwamen dit jaar uit Leiden. Ook andere Nederlanders gooiden hoge ogen.

BERLIJN, 20130106 -- ‘s Werelds beste debaters en juryleden kwamen afgelopen twee weken bijeen voor het wereldkampioenschap debatteren in Berlijn. Twee Leidse teams (Rogier Baart/Senna Maatoug en Karin Merckens/Daan Welling) bereikten de finale. Gisteren was de laatste dag van twee slopende weken, waarin de 19 Nederlandse teams in het koude Berlijn hebben gestreden om de wereldtitel in de categorie Engels als tweede taal. De winnaars van BRAC Bangladesh versloegen de beide teams uit Leiden in een daverend debat. Het WK debatteren werd voor de 33e keer georganiseerd en bestond uit 400 teams en 300 juryleden uit alle hoeken van de wereld.

Wereldprestaties

Tijdens het WK strijdt ieder team negen voorrondes lang om een plaats in de kwartfinales, waarbij Nederlanders vervolgens kunnen meedingen voor de ‘open’ finale of die voor Engels als tweede taal. Naast de twee teams uit Leiden plaatsten ook Maastricht, Roosevelt (Middelburg) en Erasmus (Rotterdam) zich voor de kwartfinales. Ook ontvingen deelnemers van Leiden en Groningen individuele sprekersprijzen. Tenslotte was aan de Nederlandse juryleden Anne Valkering, Tomas Beerthuis en Danique van Koppenhagen de eer om finale rondes te mogen jureren.

Klein land, debatreus

Debatteren is internationaal al jaren populair en ook Nederland doet al jaren mee aan de top. Zo is de EK titel afgelopen jaar door Nederlanders mee naar huis genomen. Daarnaast won Nederland het WK in de categorie Engels als tweede taal (2006 en 2008) en de daarop volgende jaren stonden Nederlanders in elke WK finale. Nederland is daarmee het best presterende land in de categorie Engels als tweede taal. ‘Het volgende Nederlands Kampioenschap wordt een competitie met voormalige WK winnaars en finalesprekers. Je ziet dat Nederlandse toernooien een hele hoge kwaliteit hebben’ aldus finalist Senna. Nederland heeft dan ook goede papieren voor het volgende WK in Chennai (India). Finalist Daan: ‘We gaan daar zeker onze zesde poging wagen om het WK te winnen’

Meer informatie en achtergrondinformatie over de winst en debatteren is te vinden op www.debatbond.nl

Deel: ' Nederland bevestigt dominantie op WK Debatteren '